Welk vacuum wordt bedoeld bij 'de snelheid van het licht in vacuum'?

Er blijke vier soorten vacuum te zijn: Vacuüm wordt in vier klassen ingedeeld:
⦁ Laag- of grof vacuüm: 105 (atmosferische druk) tot 102 Pa
⦁ Midden- of fijn vacuüm: 102 tot 10-1 Pa
⦁ Hoogvacuüm: 10-1 tot 10-5 Pa
⦁ Ultrahoogvacuüm: minder dan 10-5 Pa

Daarnaast blijkt vacuum op verschillende 'sterktes' voor te komen:
⦁ mechanische vacuümpomp = ongeveer 1,35 Pa of 0,01 ⦁ mAtm
⦁ ruimte dicht bij de aarde = ongeveer 135 ⦁ µPa of 1 ⦁ nAtm
⦁ beste vacuüm in een ⦁ massaspectrometer = 13 µPa of 0,1 nAtm
⦁ druk op de ⦁ maan = ongeveer 1,3 µPa of 0,01 nAtm
⦁ beste vacuüm met een ⦁ turbopomp = ongeveer 130 nPa of 1pAtm
interstellaire ruimte = ongeveer 13 nPa of 0,1 ⦁ pAtm
⦁ Laagst haalbaar vacuüm met een titaan-sublimatiepomp = ongeveer 1 nPa, iets minder dan 10 ⦁ fAtm.

Maar welke wordt bedoeld voor de lichtsnelheid?

zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCm

erotisi
8 jaar geleden
1.4K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik zou vermoeden een IDEAAL vacuüm, dus een vacuüm beter dan het beste vacuüm dan wij in de praktijk kunnen maken, namelijk met een druk van 0 pAtm. Of dat overigens heel veel uitmaakt voor de lichtsnelheid ...
erotisi
8 jaar geleden
Maar hoe kan men dan zo precies de lichtsnelheid meten? Een ideale meting?!
Erna55
8 jaar geleden
Men heeft in 1983 de lichtsnelheid gedefinieerd als 299 792 458 m/s. Omdat dit een definitie is, is het meteen oneindig nauwkeurig en komt alle (meet)onzekerheid bij de "meter" te liggen die gedefinieerd wordt als de afstand die het licht aflegt in 1/c seconde.
kierkegaard47
8 jaar geleden
"the refractive index of air for visible light is about 1.0003, so the speed of light in air is about 299700 km/s or 90 km/s slower than c." Dus het verschil tussen "gewone" lucht en vacuum is pas een verschil in de vijfde decimaal. Ik vermoed dat de verschillen tussen de soorten vacuüm die jij noemt nog veel kleiner zijn. Overigens zou ik vermoeden dat er experimenten met vacuüm met verschillende kwaliteit gedaan zijn, en dat er vanuit daar "geextrapoleerd" kan worden naar wat de snelheid van c in een vacuum moet zijn.

Het beste antwoord

Dit gaat inderdaad om het ideale vacuum. Dus geen deeltjes aanwezig, zoals in interstellaire ruimte (10^5 deeljtes per m3). Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Outer_space#Interstellar_space

In de ruimte van het zonnestelsel zit het aantal deeltjes per kubieke meter op ongeveer 5 × 10^6 (dus circa 10x zo veel als inhet zonnestelsel).
(http://hypertextbook.com/facts/2000/DaWeiCai.shtml)

Dit is natuurlijk heel weinig. En dit zal de snelheid van het licht minimaal beinvloeden (de gewone atmosfeer haalt al bijna niets uit op de snelheid van het licht).
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/SpeedOfLight/speed_of_light.html

Om te kijken hoe ze het dan gemeten hebben, kijk eens naar de volgende link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light#Measurement

Daar staan ook de historische manieren in.

Houdt in gedachten dat de snelheid van licht nog steeds beter gemeten wordt. Maar dat de veranderingen in snelheid die men nog maakt ver, ver achter de komma zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
De drukken die dus in de ruimte zitten, zijn dus nog steeds 10x zo hoog als de turbopompen voor MS apparatuur voor elkaar krijgen. Deze pompen zijn gewoon goed verkrijgbaar dus het meten van de lichtsnelheid is niet zo moeilijk (een turbopomp kost volgens mij "maar" iets van 20.000 euro.

⦁ ruimte dicht bij de aarde = ongeveer 135 ⦁ µPa of 1 ⦁ nAtm
⦁ beste vacuüm in een ⦁ massaspectrometer = 13 µPa of 0,1 nAtm

Maar je moet dus eigenlijk uitgaan van Instellaire ruimte als je het over c in vacuum hebt. Dat is het beste vacuum wat we kennen, maar ook wat het meest relevante is. Het licht beweegt door dat medium heen (instellaire ruimte).

Veranderingen is snelheid van licht zal ver achter de komma liggen. Het effect wat het zou hebben als de snelheid van c iets veranderd is grotendeels dat we de leeftijd van het universum weer iets preciezer kunnen berekenen. Een aantal jaar geleden was de leeftijd ongeveer 15 miljard jaar. Inmiddels is het nauwkeuriger berekend (voornamelijk door andere methoden, niet door snelheid c) op 13,7 miljard jaar.
Misschien dat we ooit vinden dat er een correctie moet komen op die leeftijd doordat c ergens ver achter de komma net wat anders is en dat we uitkomen op 13,6999 miljard jaar (gewoon een voorbeeldje).
Thecis
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Twee opmerkingen:
1. De meter wordt tegenwoordig gedefinieerd door de lichtsnelheid in vacuüm op exact 299792458 m/s te stellen. Er is dus geen sprake meer van meer decimalen vinden door nauwkeuriger te meten. Natuurlijk kun je wel, door nauwkeurig te meten, de exacte lengte van de meter bepalen.
2. Het is niet nodig om een hoog vacuüm te creëren, of naar de interstellaire ruimte te reizen, om de lichtsnelheid in vacuüm (cq de lengte van de meter) te bepalen. Je kunt dat nl. ook doen door extrapolatie. Meet de te bepalen grootheid bij verschillende gemakkelijk te verkrijgen waarden van de luchtdruk en druk het verband uit in een functie. Bereken de waarde van die functie bij luchtdruk 0.
Thecis
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de correctie en de aanvulling.

Andere antwoorden (2)

Het vacuüm, namelijk de theoretische afwezigheid van alles, de absolute leegte, het ontbreken van iedere vorm van energie, massa of welk, al dan niet virtueel, deeltje dan ook. Zelfs spirituele objecten als zielen, goden en andere mistige wezens komen niet in dit vacuüm voor.

Daarmee is het wel een theoretisch concept. In werkelijkheid is dit onbestaanbaar (met uitzondering van mijn laatste zin want iets dat niet bestaat kan natuurlijk zich heel goed in het vacuüm bevinden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord zit in de vraag. Zoals de vraagsteller al aangeeft zijn vele soorten vacuüm. Dus er zit een onzekerheid in de dichtheid van het vacuüm. Neem het laag vacuüm neem daar de lichtsnelheid van. En neem het hoog vacuüm en daar de lichtsnelheid van. Het antwoord is het gemiddelde er plus minus de helft van het verschil.