Is magnetronstraling gepolariseerd? Zo ja, op welke wijze ?

Met de chocolade proef krijg je van die duidelijke bepaalde verwarmde plekken. Maar is de straling van een magnetron nu circulair, lineair of elliptisch gepolariseerd of zelfs horzizontaal en verticaal.

Als ik de chocoladeproef bijv. zou doen niet met een liggend stuk chocola maar met een rechtopstaand stuk geplaatst in de lengte richting van de magnetron krijg ik dan ook hetzelfde effect of misschien juist helemaal niets? Maw maakt het helemaal niets hoe en waar je iets plaatst in de magnetron ervan uitgaande dat het dan even niet ronddraait?

De chocolade proef: http://www.astroblogs.nl/2015/02/28/hoe-je-met-chocolade-en-een-magnetron-de-lichtsnelheid-kunt-meten/

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het volgende gebeurd:
Magnetron straling wordt opgewekt, deze worden geleid door een buis (wave guide). Vervolgens gaan er een aantal stralen door het compartiment waar ook het eten in staat. Daarom draait de plaat in een magnetron ook, zodat het eten (of wat er dan ook in zit goed evenredig verwarmd wordt (zie link 1)

Chocolade is een kristal structuur die wanneer het vloeibaar is nogal visceus is. Daardoor geleidt chocolade slecht de warmte. Net zoals bij fabrieken waar polymeren gemaakt worden (en waar de roerder niet (goed) werkt), kan je zogenaamde hot-spots krijgen. Daar waar de straling een buik heeft (2 per golflengte) krijg je de meeste warmte (vergelijk het met geluid, uitdoving en versterking, gaat niet helemaal op, maar het principe).

De stralen van de magnetron zijn lineair, electromagnetische straling, net zoals licht, buigt niet zomaar af. Bij een magnetron wordt de straling nog wel gereflecteerd zodat het als een "lasersysteem" door de ruimte heen gereflecteerd wordt.

De reden dat in het filmpje dit werkt, is omdat ze een oude magnetron gebruikt hebben. De vroegere magnetrons (>10 jaar oud en toen alleen de goedkopere modellen) reflecteerden de stralen niet. Tegenwoordig zijn ze efficienter en worden volgens mij in alle magnetrons de stralen gereflecteerd. Daardoor is dit experiment eigenlijk niet goed meer mogelijk.

In dit type magnetron zal het niet uitmaken hoe je de chocolade plaatst. Rechtopstaand heb je alleen het praktische probleem dat je gesmolten chocola naar beneden loopt waardoor je je meting wellicht niet goed kan doen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Als reactie op de echte vraag (zoals in de titel), magnetron straling is niet gepolariseerd.
Thecis