Hoe ontstaan natuurlijke radiostralen?

Uit de ruimte komen regelmatig radiostralen en misschien zijn er ook op aarde wel natuurlijke radiostralen.

Radiostralen varieren in golflengte van 1 meter tot 1000 meter en waarschijnlijk nog wel langer.

Nu ontstaat straling vaak doordat een electron naar een lagere baan springt onder uitzending van een foton. De meeste golflengten van fotonen van het zichbare licht zijn vaak een 100 maal groter dan de atomen zelf. Nu zijn er wel grote atomen maar niet zulke grote atomen dat zij op dezelfde wijze/vehouding radiostralen zullen kunnen uitzenden.

Ik vermoed dat radiostralen dus geen springende elektronen als bron hebben. Ik kan dat natuurlijk mis hebben, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?

Wat voor manieren zijn er nog meer om straling te maken? Kernontladingen? Is het de zon zelf die ook radiostralen uitzendt?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Radiostralen zijn een vorm van elektromagnetisme. Ze kunnen dus worden opgewekt door variërende elektrische of magnetische velden.

De zon is een bron van radiostraling via de zonnevlammen. Of eigenlijk via de magnetische velden die de oorzaak zijn van de zonnevlammen. Turbulenties in de zon zorgen ervoor dat de magnetische veldlijnen van de zon worden "opgerekt" en "in elkaar gedraaid". Op een gegeven moment kiest het magneetveld als het ware een andere route. Op dat moment vindt een snelle verandering plaats van een sterk magnetisch veld over een grote afstand (honderdduizenden kilometers). Dit veroorzaakt radiogolven.

Op andere sterren vinden vergelijkbare processen plaats.

Daarnaast voert de zonnewind elektrische en magnetische velden mee. De zonnewind varieert, zowel door oorzaken vanuit de zon als door oorzaken vanuit de ruimte. Die variaties zorgen dus voor variaties in het bijbehorende elektrische en magnetische veld - en ook zo wordt radiostraling geboren.

Ook dit proces vindt natuurlijk ook bij andere sterren plaats.

Dan zijn er nog botsingen van interstellaire gaswolken. Dat zijn onderlinge botsingen, maar ook botsingen van zonnewind (sterrenwind) met zo'n wolk. Ook de bijbehorende elektrische en magnetische velden botsen dan. Dat geeft weer variaties, en die veroorzaken weer radiostraling.

Cryofiel