Gedragen alle deeltjes zich zoals fotonen als zij geen massa hebben?

fotonen hebben een constante lichtsnelheid van zo'n 300.000 km p/s. Maar stel er zijn nog meer deeltjes die ook geen massa hebben, hebben die dan ook een constante snelheid (een snelheid die dus niet versneld kan worden (door waarnemer)) en/of bedraagt die snelheid dan ook 300.000 km/s?

Maw is een natuurkundige wet die stelt dat gelijke deeltjes zich ook gelijk gedragen en dezelfde eigenschappen hebben. Of kunnen deeltjes zich op zoveel manieren onderscheiden dat over die twee eigenschappen niets te voorspellen valt?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als eerste; gelijke deeltjes gedragen zich hetzelfde. Twee protonen zijn niet van elkaar te onderscheiden.

Als tweede; deeltjes zonder massa hebben altijd de lichtsnelheid. Dit heeft te maken met de relativistische impuls van een deeltje. Als een deeltje met massa nul met een snelheid kleiner dan de lichtsnelheid gaat kan het niet gedetecteerd worden. Omdat de massa nul is de impuls altijd nul. Als een deeltje dan botst met een ander deeltje kan het geen impuls overdragen, dus je ziet geen verandering in het deeltje dat je meet.

Vanwege dezelfde impuls kunnen deeltjes met massa de lichtsnelheid niet bereiken omdat daar oneindige energie voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die wet bestaat nog niet. We zitten in de beginjaren van de kwantumtechnologie, waar nog volop onderzoek gedaan wordt naar het gedrag van fotonen en deeltjes in het algemeen. Kwantummechanica is een natuurkundige theorie die het gedrag van materie en energie met interacties van kwanta op atomaire en subatomaire schaal beschrijft. De ontwikkeling ervan sinds het begin van de 20e eeuw kan, samen met die van de relativiteitstheorie, beschouwd worden als de overgang van de klassieke natuurkunde naar de moderne natuurkunde.

Wel zijn er al meerdere theorieën opgesteld die dit mogelijk verklaren.

De dualiteit van golven en deeltjes is een beginsel van de kwantummechanica dat zegt dat alle deeltjes zich onder bepaalde omstandigheden als golven gedragen en alle golven zich onder bepaalde omstandigheden als een stroom deeltjes gedragen.

De snaartheorie heeft een alternatieve uitleg, waarbij het golf- dan wel deeltjesgedrag direct uit de theorie af te leiden is. De snaartheorie is eigenlijk nog een hypothese, hoewel mathematische modellen doen vermoeden dat ze goed te gebruiken is om kwantumfysische processen te beschrijven en voorspellen.

Bron; Wikipedia