waarop kan TNT zonder zuurstof exploderen?

meeste dingen hebben zuurstof nodig voor hun ontbranding, waarom hebben sommige explosis dit niet nodig? zo als TNT

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Tri Nitro Tolueen heeft zoals alle nitroverbindingen zijn eigen zuurstof in een ander soort binding bij zich.
Het kan dus zichzelf verbranden waarbij gasvormige producten ontstaan.
Door de vorming van deze gasvormige producten en de verbrandingswarmte, die groter is dan de benodigde ontledingsenergie, blijft er veel restwarmte over die voor de detonatie zorgt.
Wel is de energie nodig voor het inzetten van de ontleding hoog, zodat alleen met een primaire springlading voldoende energie toegevoerd wordt om TNT tot detonatie te brengen.
Gewoon vuur is niet voldoende, TNT brandt dan gewoon als je het aansteekt maar detoneert niet door vuur, het is dan ook niet te vergelijken met de slag gevoeligheid van trinitroglycerine, dat detoneert al als een druppel op de grond valt!.
Daarom is TNT veel veiliger.

Toegevoegd na 8 minuten:
TNT detoneert ipv. explodeert.
Het verschil is dat bij een explosie de verbranding langzamer gaat dan bij detonatie, waarbij de verbrandingsnelheid hoger is dan de geluidsnelheid, de druk kan daarom niet weg en is de verbrijzelende kracht veel groter dan bij een explosie van dezelfde energie.
Zou je TNT in een pistool doen ipv kruit, wat explodeert, dan knalt de loop uit elkaar ipv. dat de kogel wegschiet.
Zo brandt TNT springlont met 6000m/s, dat is dus 20X de geluidsnelheid.
Daarom kan in een loop de druk bij een detonatie niet wegkomen en blaast de loop aan gruis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het geen verbranding is. Het is een chemische reactie waar warmte bij vrij komt & een grote hoeveelheid gasvormige stoffen (Dat zorgt voor de explosie). Warmte vrijkomen is niet een eigenschap voor alleen verbranding, hoewel dit wel de meest bekende vorm van reageren is.

http://www.wereldoorlog1418.nl/vuurkracht/02springstoffen.html
Die extra benodigde hoeveelheid zuurstof zou in het mengsel kunnen worden gebracht door toevoeging van een springstof die een grotere hoeveelheid zuurstof heeft ingebouwd dan nodig is voor de complete verbranding (men spreekt hierbij dan van een 'positieve zuurstofbalans'). Nitroglycerine is zo'n springstof en explodeert ongeveer volgens de volgende reactie vergelijking:

4 C3H5(NO3)3 => 12 CO2 ^ + 10 H2O ^ + 6 N2 ^ + O2 ^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zuurstof zit feitelijk al in het TNT in gebonden vorm, kijk maar naar de reactie-vergelijking:

2 C7H5N3O6 → 3 N2 + 5 H2O + 7 CO + 7 C