Werkt een Anti-stralingsklamboe echt tegen alle straling?

Er worden op internet anti-stralingsklamboe's verkocht voor belachelijke prijzen (€1000+) die beweren bijvoorbeeld wifi-straling tegenhouden.
Werkt dit product? En zijn wifi en gsm straling hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Lijkt mij onzin
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er van uitgaande dat het een kooi van Faraday is: kan je door het ding heen kijken? Dan houdt het dus geen licht tegen (ook straling) en niet alle vormen van elektromagnetische straling met een kortere golflengte (UV, x-, gamma, ). Kortom: de 'gevaarlijke' straling (waarvan sommige bronnen zich ook binnen de kooi zullen bevinden, waaronder jijzelf) wordt niet tegengehouden. De enige straling die dus wordt tegengehouden is de straling die onder normale omstandigheden niet schadelijk is, zoals die straling met golflentes van microgolfstraling en hoger zoals van wifi, gsm, radio,...).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een paar jaar geleden zou ik dit snel afdoen als 'twijfelachtig', en ik zou het veel te kostbaar vinden. Echter, twee jaar geleden ontwikkelde ik ernstige slaapproblemen en kreeg ik mijn eerste epileptische aanval er nog bovenop (en tot nu toe de laatste, o.a. dankzij magnesium).
Na een paar maanden nadenken en onderzoek naar een mogelijke oorzaak, zag ik op internet bij toeval dat de datum van aanvang van mijn problemen samenvielen met de inwerkingstelling van het 4G netwerk. Ik leef redelijk gezond en mijn slaapprobleem ontstond heel plotseling, en deze match vormde voor mij daarom aanleiding dit te onderzoeken. Ik heb zo'n klamboe gehuurd, en meteen heb ik wat tests gedaan, want ik was sceptisch. Ik ben eronder gaan zitten met een laptop en telefoon en heb geprobeerd verbinding te krijgen. Wel zag ik nog een heel licht signaal, maar verbinding was niet te maken. En ja, mijn slaapritme normaliseerde tot mijn verrassing vrij snel. Na de huurperiode ben ik op zoek gegaan naar een anti-stralingsklamboe met een hoog weerstandsgetal voor een prijs die i.i.g. aantrekkelijker was dan wat ik eerder had gezien. Deze heb ik gevonden, een anti-stralingsklamboe, geweven uit 100% zilvergecoat nylon met een demping 47,8 dB bij 1 GHz. Ik ben er al twee jaar erg blij mee. Mijn leven is weer leefbaar, en geloof me, het was echt niet leuk meer. In de maanden voor de huur en aanschaf werd ik iedere morgen om circa half vier wakker, dit duurde dan tot ongeveer zeven uur, en dan moest ik uit bed voor de kinderen en werk. Wilde ik het volhouden, moest ik naar bed gaan om half negen in de avond, waardoor het ook nog een behoorlijke impact kreeg op mijn sociale- en gezinsleven. Natuurlijk vind ik het nog steeds veel geld, maar het was, na onderzoek, de meest effectieve en snelle oplossing, en als ik voor zo'n bedrag mijn leven weer 'terugkrijg', dan is het de aanschaf zeker waard. Je hele huis schilderen met koolstof-verf en dan alles aarden is een stuk kostbaarder en een hoop werk.
Er tegen vechten, tja, dat zou ik het liefste doen, maar de industrie is oppermachtig lijkt het, en de winsten wegen blijkbaar op tegen de 'collateral damage'. Om eerlijk te zijn: een organisatie als de 'gezondheidsraad' is een wassen neus. Zelf nadenken en onderzoeken dus. Naderhand kwam ik het volgende tegen; Google maar eens als het je interesse heeft:
Barrie Trower WiFi Report - Humanity At The Brink Deze man is voormalig militair specialist op gebied van straling.

Antwoorden (1)

Wanneer de klamboe als " een kooi van Faraday" werkt, houdt hij alle straling tegen.

Maar er is nog steeds geen bewijs dat " straling" gevaarlijk is. De zgn onderzoeken die dit aantonen worden door wetenschappers tegen gesproken.
Het blijft een discussie die meer op meningen dan op feiten gebaseerd is.

Mensen die claimen dat ze last hebben van B.v. GSM- masten, klagen over hoofdpijn, concentratieproblemen, vermoeidheid, etc.
Maar deze klachten worden ook geuit door mensen die niet in de buurt van GSM-masten wonen. Er is geen significante toename van deze klachten binnen de gebieden. Het enige verschil is dat mensen de schuld bij zendmasten leggen. Of soms bij " aardstralen" .
Overal is natuurlijke straling, en die is er altijd al geweest.
Veel mensen die zich niet verdiepen in wat deze straling is, voelen zich ongerust en/ of angstig. Daar maakt de commercie dankbaar gebruik van. Wanneer je bereid bent om 1000 euro te betalen kun je de angst voor straling verminderen.
Dit bereik je ook door je te verdiepen in straling. En dat kost alleen wat tijd.

Toegevoegd na 1 dag:
De kooi van faraday laat wel licht door.

In de praktijk wordt de term 'kooi van Faraday' tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten: elektromagnetisch dode ruimtes. Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar is voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving.

Toegevoegd na 1 dag:
"Spininversie" is een niet wetenschappelijke term.
Spininversion.nl is het geesteskind van Mischa Philippsborn. Mischa is een Amsterdammer met een vlotte babbel. Hij heeft een natuurgeneeskundige praktijk vlakbij de Nieuwmarkt. In een lang interview met Duurzaam24.tv vertelt hij dat hij tot de leeftijd van ongeveer 35 een opleiding genoot die bestond uit “gewoon het leven zelf” en “een zoektocht naar met name liefde.” Nadien heeft hij blijkbaar een aantal cursussen gevolgd in zaken als elektro-acupunctuur.
Erna55
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Probleem is dat hetzelfde woord ("straling") wordt gebruikt voor zeer gevaarlijke dingen (radio-activiteit) en voor volstrekt ongevaarlijke dingen (wifi, gsm). Daarom raken mensen in verwarring zodra je hen erop wijst dat licht ook een vorm van straling is, evenals radiosignalen, en dat we hoe dan ook continu worden "blootgesteld" aan de straling van GPS- en Glonass-satellieten, van televisiezenders, enzovoort. Zulke straling is er al een eeuw en daar heeft nooit iemand last van gehad - hetgeen voor de goedgelovigen niet te rijmen valt met hun geloof dat "straling" altijd slecht zou moeten zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ook een "klamboe die als een kooi van Faraday werkt" houdt niet ALLE straling tegen ! Denk b.v. aan licht dat er gewoon doorheen gaat. Het is maar net tegen wélke straling je de klamboe wil gebruiken om te bepalen of deze effectief is.