De vormingswarmte of vormingsenthalpie is de hoeveelheid energie die nodig is voor het vormen van één mol van een verbinding uit de meest elementaire verbindingen, atomen of binaire moleculen (bestaan uit slechts twee verschillende elementen).

De verbrandingswarmte van een chemische stof is de energie, vaak in de vorm van warmte, die bij de verbranding van die stof vrijkomt. De verbrandingswarmte wordt vaak aangegeven in joule per kilogram (Jkg−1, vaste stoffen) of joule per kubieke meter (Jm−3, vloeistoffen en gassen).

Vormingswarmte is dus nodig om een stof te vormen, terwijl verbrandingswarmte vrijkomt bij het verbranden van de stof
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vormingswarmte van bijvoorbeeld H2O is de warmte die vrijkomt als je een zuurstofatoom verbindt met twee waterstofatomen.
Als je de verbrandingswarmte van water wilt weten, dan neem je de vormingswarmte van H2O, waar je dan van af moet trekken de energie die het kost om een H2 molecuul uit elkaar te halen, en de helft van de energie voor het uit elkaar halen van een O2 molecuul.
Reddie