Kan het verschil van zwaartekracht op Aarde van invloed zijn bij atletiekwedstrijden?

Aangezien de zwaartekracht niet overal het zelfde is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een atletiekwedstrijd wordt meestal op 1 locatie gehouden. Voor atletiekwedstrijden heeft het dus geen enkele invloed.

Als je bedoelt of de wereldrecords hoogspringen gemakkelijker op de evenaar gehaald zullen worden dan op de zuidpool, moet ik inderdaad onderschrijven dat de valversnelling op de evenaar 9,78m/s2 is en op de pool 9,83 m/s2, dus daar zit wel een 0,5% verschil in wat zich direct terugvertaalt in gewichtsverschil dus in gemakkelijker hoogspringen.
Echter, er zijn geen gegevens van wedstrijden op de pool, zeker niet outdoor...
Of de halve procent minder gewicht opweegt tegen andere factoren (extra warm weer in de tropen) waardoor een prestatie beter of minder goed is, is maar helemaal de vraag.

Er is wel een ander fenomeen, en dat kennen wij Nederlanders allemaal als hooglandbaan of laaglandbaan. Als je op een hooglandbaan schaatst (of fietst) dan heb je minder luchtweerstand dan als je op zeeniveau die sport bedrijft. Je hebt dan dus wel een veel betere tijd, maar ook daarvoor geldt: je moet je lichaam eerst laten wennen aan de ijlere lucht, want je krijgt minder zuurstof binnnen.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als je ver genoeg achter de komma door rekent. Alleen merk je het niet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is makkelijk te onderbouwen en pas nog op tv bij Discovery. Men kan je gewicht bepalen op straathoogte en op een gebouw van twintig verdiepingen. Daar zit een verschil tussen terwijl de spierkracht gelijk blijft. Je kan dus iets betere prestaties leveren als de aantrekkingskracht, dus zwaartekracht minder is.
Nee,dat verschil is minimaal en zal de prestaties niet beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de zwaartekracht is van invloed op prestaties, zeker bij bv kogelstoten ed.
Tevens is het weer van invloed, lage druk gebied is minder weerstand bij bv loopnummers, speerwerpen. En zelfs veel meer dan die zwaartekracht.

Echter, de zwaartekracht invloed betreft alleen het halen van bv wereld records

Op de wedstrijd zelf is de invloed 0 want iedereen heeft dezelfde zwaartekracht op die plek. Wind echter kan wel het verloop van een wedstrijd beïnvloeden als atleten NA elkaar aan de beurt zijn zoals bij speerwerpen.