Hoe kun je het beste uitleggen waarom een regenboog rond is?

Als ik erover nadenk wordt het een beetje een aan elkaar breien van wat feiten maar tot een aaneensluitend duidelijk en noodzakelijke verantwoording kom ik niet. Wie kan dat wel?

erotisi
9 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

De plaatsen waar regendruppels het witte licht van de éne zon in kleuren ontleed naar één waarnemer kunnen zenden, vormen samen feitelijk _niet_ een (deel van) een cirkel, maar een deel (en soms meer delen) van een kegel, die altijd dezelfde tophoek (van tweemaal 42 graden) heeft.
Bekeken vanuit het oog van die éne waarnemer, ziet dat deel (of zien die delen) van de kegel er uit als een deel van een cirkel. (Of delen van, en soms een gehele cirkel.)
Want de waarnemer is de top van de kegel, ofwel de punt van de frietzak, zoals ik dat op een goed ontvangen wijze heb uitgelegd in http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/meteorologie/regenboog-afhankelijk-stand-zon-boven.518440 en ook in http://www.goeievraag.nl/wetenschap/vraag/541677/hele-wereld-dezelfde-vorm-regenboog.
En vanuit de top gezien, ziet de rest van zo’n kegel er altijd uit als een cirkel, cq een deel daarvan.

Toegevoegd na 7 minuten:
De zon schijnt op druppeltjes en de kleurenschifting verspreidt zich ten opzichte van de invallende zonnestraal onder een vaste hoek schuin min of meer terug naar de zon toe.
Door de vaste hoek komt dat gekleurd weerkaatste licht dat ons oog treft “ogenschijnlijk” alléén vanuit plaatsen op de kegel waarvan ons oog de top is, en waarvan de as vanaf de basis naar de top verlengd doorloopt naar de zon.
En het oppervlak van een kegel ziet er vanuit de top uit als een cirkel.
Bordensteker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten eerste is een regenboog een boog, en niet rond, dat terzijde:

De regendruppels die zich op de plek bevinden van waaruit ze kunnen bijdragen aan de vorming van de regenboog door het zonlicht met de door natuurwetten vastgelegde richtingverandering naar het oog van een waarnemer te sturen, liggen op een cirkel. Als de zon boven de horizon staat, bevindt meer dan de helft van die cirkel zich ónder de horizon. Regen onder de horizon kunnen we niet zien; daardoor kunnen we daar ook geen regenboog zien en blijft de boog beperkt tot slechts een deel van een cirkel. De volledige cirkel of het gedeelte onder de horizon is alleen in zeldzame gevallen te zien vanaf een bergtop of vanuit een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is een regenboog geen boog, maar een cirkel. Doordat je niet alles ziet lijkt het een (cirkel)boog, maar als je alles zou zien zie je dat het een volle cirkel is en geen deel van een cirkel (boog/cirkelboog).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk! Maar je ziet altijd de boog daarom ging ik er maar anuit dat het een boog was (het heet ook geen regenrond he haha)
Antoni
9 jaar geleden
Precies, MrTomaat, er zijn op internet talloze foto's te vinden van volledig ronde regenbogen. Meestal zijn die foto's gemaakt vanuit een vliegtuig. Vanuit een vliegtuig is blijkbaar goed te zijn dat regenbogen helemaal rond zijn.
Antoni
9 jaar geleden
Hier een mooie duidelijke foto http://i1.mirror.co.uk/incoming/article1566933.ece/alternates/s615/Photographer%20captures%20a%20stunning%20circular%20rainbow%20over%20the%20Victoria%20Falls.jpg van deze website http://www.hyundaiforeignschool.com/_/upperschooltopic/work/?current_task_slug=explanations¤t_task_name=Explanations¤t_unit_slug=the-way-we-see-things.
Een regenboog is een gekleurde boog van regendruppels in de lucht. Deze ontstaat als het regent en de zon schijnt, of als er hoge vochtigheid is en de zon erg fel is. Als het licht door de regendruppels schijnt wordt dat gebroken en worden de kleuren apart zichtbaar. Je ziet elke kleur onder een andere hoek. Dat komt doordat het witte zonlicht in de regendruppels uit elkaar wordt “gebogen” in alle kleuren van de regenboog. Elke kleur wordt onder een andere hoek gebogen en weer teruggekaatst.

De regenboog is rond omdat regendruppels ook rond zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Vaak wordt namelijk gedacht dat een regenboog maar half is, maar dit klopt niet. Een regenboog is geheel rond.

De hoek waaronder je een kleur van de regenboog kunt zien loopt niet alleen van boven naar beneden, maar ook naar de zijkant. Daarom is de regenboog rond.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de uitleg van het KNMI:

De regenboog is rond omdat de boog de begrenzing vormt van het gebied aan de hemel waar het zonlicht dat in de druppels wordt weerkaatst zichtbaar is. Die begrenzing heeft een vaste afstand tot de zon en dus de vorm van een kring.

Bij laagstaande zon is de regenboog een een halve cirkel. Vanuit een vliegtuig is zelfs een hele cirkel te zien. Overdag, wanneer de zon hoger aan de hemel staat, is hooguit een deel van de boog zichtbaar. Hoe hoger de zon des te lager de regenboog en des te kleiner het deel van de boog dat boven de horizon uitsteekt. Vaak zijn slechts stukken van de boog te zien, omdat niet overal waar de regenboog zich kan manifesteren druppels aanwezig zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling:
Als de zon hoger dan 42 graden boven de kim staat komt de regenboog niet boven je horizon uit en zie je dus geen regenboog.
Reddie
9 jaar geleden
"De regenboog is rond omdat regendruppels ook rond zijn" is wel erg grote onzin.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik denk dat Amadea daar een behoorlijk strakke opmerking maakt. Als regendruppels niet rond zouden zijn, maar een *zogenaamde* druppelvorm (teardrop) zouden hebben, dus tijdens het naar de aarde vallen bol van voren en meer puntig van achteren (cq bol van onderen en meer puntig van boven), dan zou de regenboog inderdaad geen cirkel kunnen zijn.
Alleen kun je met deze ene voor veel mensen onthullende vaststelling op zich nog niet duidelijk maken dat de regenboog wél een cirkel kan zijn.
Sommige vallende druppels hebben al groeiende tijdelijk een afplatting aan de voorzijde, maar door aangroei met water van (botsingen met) kleinere druppeltjes die een andere snelheid hebben worden ze dan groter en dan vallen ze uiteen in een ring van allemaal kleine en weer helemaal ronde druppeltjes.
http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=4687
Bordensteker
9 jaar geleden
Met andere woorden verteld:
http://www.weerfotografie.nl/technieken.php?cat=optisch&pagina=regenboogvragen zie punten 3 en 4. Nog duidelijker, maar in het Engels:
http://weather.about.com/od/cloudsandprecipitation/a/rainburgers.htm
erotisi
9 jaar geleden
@reddie: kun je mij uitleggen waarom dat grote onzin is?
Vanuit een vliegtuig of van een bergtop kan een regenboog als een cirkel zichtbaar zijn.
In theorie is elke regenboog een cirkel, maar vanaf de grond zien we daarvan doorgaans alleen het bovenste gedeelte. Om de volledige cirkel te zien moeten er zich ten opzichte van de waarnemer ook waterdruppels onder de horizon bevinden, en moet het zonlicht die druppels ongehinderd kunnen beschijnen. Aan deze voorwaarden wordt over het algemeen niet voldaan wanneer we ons op de grond bevinden, hetzij doordat er zich geen waterdruppels in de vereiste positie bevinden, hetzij doordat het zonlicht wordt geblokkeerd door het landschap achter ons. Het resultaat is de bekende boog, die een begin en een einde lijkt te hebben. Zodra we ons echter op een hogere positie bevinden, zoals op een hoog gebouw of in een vliegtuig, kan er wel aan de voorwaarden worden voldaan en kan de volledige cirkel van de regenboog wel worden waargenomen.
fremar