zijn er materialen waarbij een hogere energetische straal juist een hogere temperatuur zal geven?

Dhr Herschel ontdekte dat de temperatuur steeg in het gebied na het rode spectrumdeel, de zgn. Infrarode stralen. Maar waarom zou juist een langere golflengte en dus minder energierijk meer warmte genereren dan een korte golf. Dus bestaan er materialen waarbij juist een ultrastraal een hogere temperatuur geven dan een infrarood straal? Of is het gewoon een kwestie van definiëren zo dat elke straal vanaf 800nm een warmtestraal is?

erotisi
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je zit helemaal op het verkeerde spoor.
Elektromagnetische straling "genereert" geen warmte.
De bewegingsenergie van atomen en moleculen is equivalent met infrarode straling. Hoe sneller de beweging, hoe hoger het energieequivalent. En die trilling kan worden omgezet door het uitzenden van (relatief) langgolvige elektromagnetische straling.
Energie die elektronen in een aangeslagen toestand kunnen uitzenden bij het terugvallen naar een lager energieniveau produceert kortgolviger / hoogfrequenter straling omdat dat gepaard gaat met grotere energieverschillen.
Verder kan alle energie van elektromagnetische straling worden omgezet in warmte.
Als je in de zon zit wordt de meeste straling in warmte omgezet.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Ik begrijp niet goed waarom je zegt dat emstraling geen warmte genereert. Je zegt aan het einde van je antwoord zelf dat de meeste straling wordt omgezet in warmte en waarom zou infrarood dan geen warmte kunnen voortbrengen?
Ik weet natuurlijk niet hóe Herschel de temperatuur van de het infrarood mat. Maar stel je doet dat met een kwikthermometer, dan lijken de infraroodstralen meer graden aan te wijzen dan bijv. het blauwe licht terwijl dat toch energierijker is. Dus de vraag is wanneer geeft een lichaam aan dat het heet is.
Het blauwe licht doet iets anders met het lichaam waardoor het misschien wel iets warmer wordt maar niet zo warm als met infrarood. Wat er dan met de overige energie gebeurt weet ik niet, maar misschien zijn er materialen die die niet-warme blauwe stralen ook omzetten in warmte??
Misschien een beetje warrig verhaal, dat zal vast komen omdat ik het nog niet zo goed begrijp dan wel dat ik het te precies wil weten?!
erotisi
9 jaar geleden
Ik zal er nog een iets andere vraag over gaan stellen.