Waarom rollen golven op hetzelfde moment aan land in Engeland en op hetzelfde moment ook in Nederland?

Als je met de boot van Nederland naar Engeland vaart denk je dat er ergens een punt moet zijn waar deze golven ontstaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee golven is in betekenis een werkwoord en geen zelfstandig naamwoord. Golven moet je zien als werkwoord, de zee golft, de oceaan golft... Die ontstaan nergens doe golven overal... Zelfs als je het kunt meten zijn er golven in een glas water en ook eb en vloed... Water golft altijd en overal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt doordat golven niet in de lengte, maar in de breedte bewegen. Gooi maar eens twee stenen in het water, dan kun je zien dat golfjes alle kanten op bewegen en dat na een tijdje het hele water geribbeld is. Zo ook met een grote zee, alleen dan in het groot.
Nog vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom die min? Dit lijkt me duidelijk een goed antwoord, zeker die vergelijking met de stenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die stenen zijn natuurlijk de boten/wind/mensen die zwemmen. Dit kan natuurlijk elke bewegende factor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ééntje is waarschijnlijk van X
Om golven te laten ontstaan is er wind nodig, een klein beetje wind zorgt al voor kleine golfjes.
Des te meer wind, des te meer golven, het weer in de vorm van flinke stormen enz. zal denk de belangrijkste invloed hebben.
Hoe groter die enorme "kuip" met golven, hoe een groter strand of land-gebied wordt bereikt, maar ik weet niet of dat allemaal gelijktijdig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel eens zitten kijken naar een plas water als het net begint te regenen? Dan zie je dat elke druppel kringetjes vormt die in een cirkel van het inslagpunt wegtrekken. Als die kringetjes de rand van de plas water bereiken, slaan er daar kleine golfjes om.
Als er nu twee (of meer) druppels tegelijk vallen, dan doorkruisen de kringetjes elkaar, (grotendeels) zonder elkaar te verstoren. Datzelfde principe vindt ook plaats op zee.

Je veronderstelt dat er ergens een punt is waar een golf ontstaat en dat klopt ...gedeeltelijk. Het is namelijk niet één golf die je ziet, het zijn er een heeeleboel! En die ontstaan op heel veel plaatsen, over de hele Noordzee, het kanaal, de aangrenzende zeeën en lang de kusten.

Ik denk dan ook niet dat er veel golven zijn die tegelijkertijd zowel in Nederland als in Engeland omvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De golven die wij tussen Nederland en Engeland kennen onstaan over het algemeen bij de zuidpool na een reis van ca.7 dagen bereiken ze via het kanaal de noordzee. Dat zou verklaren dat de uiteinden van een golf bijde kusten ongeveer gelijk bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvullend op Jeroen, het water zelf verplaatst zich in veel mindere mate dan de golven, golven deinen en rollen wel maar verplaatsen het water alleen maar op en neer , echter veel minder in een richting, dat gebeurt alleen aan het eindpunt van een golf, het strand dus,
in dit geval letterlijk en figuurlijk.