Bij normale verwarming kan dat niet. Dus als je de koude stof opwarmt door er een warme stof tegenaan te houden, lukt het niet. Het lukt ook niet als de warme stof door thermische straling de koude stof opwarmt, zoals bij de zon - de buitenkant van de zon is ongeveer 6000°, dus met de zon kun je nooit iets tot boven die temperatuur verwarmen.

Als er chemische energie is opgeslagen in de koude stof, kun je die energie vrijmaken door een beetje verwarming. Dan wordt de koude stof wel heter dan de stof die je gebruikt voor het opwarmen. Voorbeeld: een gewone vlam heeft een bepaalde temperatuur, ik weet niet zo snel hoe hoog. Met die vlam kun je magnesium verhitten. In principe kun je het magnesium verhitten tot maximaal de temperatuur van de vlam. Maar al voordat het magnesium zo warm is geworden als de vlam, ontbrandt het magnesium. Daarbij genereert het zoveel warmte, dat het warmer wordt dan de oorspronkelijke vlam.

Je kunt ook energie overdragen op andere manieren dan met warmte. De magnetron is een voorbeeld. Die verwarmt water tot 100° zonder zelf ooit zo heet te worden.

Met een combinatie van lasers, microgolfstraling, elektriciteit en magnetisme kan in een tokamak een temperatuur van een paar miljoen graden worden bereikt. Geen van de componenten wordt zo heet, het plasma in de tokamak wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan zeker, als er een exotherme reactie ontstaat is dat namelijk het geval...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, beste voorbeeld: de magnetron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de stof en de warmtebron echter in thermisch evenwicht zijn (goede warmtegeleiding e.d.) dan is het onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, in een warmtewisselaar kan de eindtemperatuur hoger zijn dan de temperatuur die erin gaat. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe dat kan, maar het kan wel.