Hoe kan een zuurstoffles ontploffen?

Hier staat dat er een zuurstoffles is ontploft, maar hoe kan dat? Want zuurstof zelf is toch niet brandbaar, maar alleen noodzakelijk bij een verbranding?

http://www.telegraaf.nl/buitenland/20647425/__Zuurstoffles_maakte_gat_in_romp__.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de hoge druk in de zuurstoffles. Kijk maar naar Jaws

Het beste antwoord

Een zuurstoffles kan niet zomaar ontploffen.

Wat wel kan gebeuren is dat de afsluiter van de zuurstoffles kapot gaat. Bijvoorbeeld doordat er metaalmoeheid optreedt. De afsluiter is dan niet meer bestand tegen de druk van de zuurstof in de fles. Het gevolg is dat de afsluiter met enorme ("explosieve") kracht van de zuurstoffles schiet. Die kracht kan zo groot zijn dat hij dwars door je schedel zou vliegen als jij toevallig in de buurt zou staan.

Een nog grotere knal krijg je als niet de afsluiter, maar de wand van de zuurstoffles zelf openbarst. Dit is zeldzaam, maar niet onmogelijk. In dat geval spat niet alleen de zuurstoffles uiteen (een echte explosie), maar komt ook nog eens alle zuurstof in één keer vrij. De uiteenspattende zuurstoffles wordt gevolgd door de schokgolf van het snel uitzettende zuurstofgas, dus feitelijk wordt de omgeving getroffen door twee explosies vlak na elkaar.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga mijn antwoord verwijderen.
Dit antwoord sluit veel beter aan bij het krantenartikel. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Cryofiel

Andere antwoorden (1)

Als iets, wat dan ook, ontploft, hoeft er geen brand bij te onstaan.
Simpel voorbeeld, als je een ballon te veel opblaast, ontploft hij, en komt er ook geen vlam/brand aan te pas.