Hoe werkt de brandstofcel, en dan met name het aspect van de verplaatsing van deeltjes en electronen?

Ik ben mij aan het verdiepen in de brandstofcel. Nu heb ik een plaatje van wikipedia die het uitlegt. Alleen snap ik het niet meer. Mijn probleem is als volgt:

Elektronen zijn negatief geladen. Zij stromen dus van min naar plus. Waterstof is positief geladen maar in de tekening staat dat ze via de elektrolyt van de anode naar de kathode gaan. Dus van plus naar min. Ook dit klopt nog. Maar als je kijkt zie je net boven de anode en kathode respectievelijk een min en een plus staan. Terwijl de anode toch positief is en de kathode negatief.

Kan iemand mij goed uitleggen hoe het werkt??? Alvast heel er bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De volgorde is wat anders:

Doordat de H+ migreert en de electronen daarbij achterblijven ontstaat juist het potentiaalverschil tussen anode en kathode. Het is dus niet zo dat de H+ migreert ten gevolge van dat verschil. Anders zou het inderdaad raar zijn dat H+ zich naar een positieve kathode verplaatst.

De waterstof- en zuurstofmoleculen zijn niet geladen. In de brandstofcel wordt de waterstof echter uiteengetrokken in H+ ionen en electronen. Dit ten gevolge van de nabijheid van zuurstof welke een redoxpotentiaal oplevert. En door de katalyserende werking van de anode/kathode welke de opdeling van H2 en O2 bevorderen.

Hierbij worden zowel de electronen als de H+ ionen naar de luchtkant getrokken. Echter: alleen de H+ kan door de electrolyt passeren. De electronen niet, dus die hopen zich op in de anode. Aan de andere kant pakt het proces juist electronen uit de kathode, welke dus wat positiever wordt. Bijgevolg ontstaat een spanningsverschil tussen anode en kathode. Daarbij kloppen de plus en min in het plaatje wel.
9 jaar geleden
Het hangt er voornamelijk van af hoe je het bekijkt.

Wanneer de cel aan de stroomkring elektronen afstaat is dat aan de minpool. Doorheen de stroomkring stromen de elektronen inderdaad van min naar plus en komen zo aan bij wat voor de cel de kathode is. Want via deze weg krijgt de cel elektronen aangeleverd en voor de cel is dit de minpool. Dus in dat opzicht kloppen 'anode' en 'kathode' wel. Anode aan de positieve kant en kathode aan de negatieve kant.

Kortom: wat voor de cel plus is, is voor de stroomkring min en omgekeerd.