Bestaat er ook zoiets als "negatieve straling"?

Als men het over straling heeft, dan bedoelt men naar ik aanneem, het bereik van 0 Hz tot gammastraling en misschien nog verder. Maar kun je ook de negatieve kant op (net als bij negatieve getallen), of is dit dezelfde straling, maar dan in "tegenfase"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Reddie
9 jaar geleden
Je zegt het.

Het beste antwoord

Straling is het uitzenden van energie als golven (elektromagnetische straling) of als deeltjes (deeltjesstraling, zoals alfastraling en bètastraling); volgens hedendaagse kwantummechanische opvattingen is hier overigens geen fundamenteel verschil tussen. Straling is energieoverdracht zonder dat er sprake is van direct contact.

Straling kan worden veroorzaakt door talloze natuurkundige processen, zoals radioactief verval, kernsplitsing of kernfusie, (hoge)temperatuur, of door materialen zoals gassen die kunnen gaan stralen onder invloed van elektriciteit.

Bedenk dat licht ook uit stralen bestaat. Geen stralen, geen licht, dus 0 licht.
Maar min-licht bestaat niet.
Negatieve straling bestaat niet in de wetenschap. Echter 20 websites vertellen je wat je tegen deze " negatieve straling " kunt doen.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel straling pakt negatief uit. Je stralingsmeter is daarbij evenwel positief.

Maar wat jij bedoelt bestaat niet. Straling heeft inderdaad een bepaalde golflengte en frequentie. Dus de afstand die tijdens 1 oscillatie wordt afgelegd resp. het aantal oscillaties die er per seconde plaatsvinden. Dit zijn absolute eenheden. Een negatieve waarde daarvan heeft geen betekenis.

Toegevoegd na 14 uur:
Straling in tegenfase heeft dezelfde golflengte. En zoals gezegd: een negatieve lengte heeft geen betekenis. Het enige verschil is dat deze lengten ten opzichte van elkaar verschoven zijn, in casu met een halve golflengte.