Hoe proef je zuur?

Na bestudering van de drie theorieën omtrent wanneer iets een zuur is (A-zuur, B-zuur en de L-zuur) vraag ik me af hoe en wanneer een smaakreceptor in de mond nou een zuur kan ervaren?
Een Lewiszuur (L-zuur) is bijv. een molecuul dat een elektronenpaar op kan nemen. Maar het moment dat ik een zuur ervaar, is dat dan wanneer ik (receptor) zo'n molecuul ontvang of is dat bijv. pas op het moment dat er werkelijk een elektronenpaar wordt opgenomen...of natuurlijk iets anders.
En werkt dat bij de andere zuurdefinities anders?

erotisi
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Om te kijken hoe je iets proeft moet je niet éérst kijken naar de zuren, maar naar hoe smaak werkt. Smaak werkt niet alleen met de tong, maar ook met je reukzin.

Op je tong zitten cellen/receptoren die een reactie (elektrische impuls aan je brein via een zenuw) afgeven als ze in contact komen met bepaalde moleculen. Bij zuur is dit niet anders. Je kan 'zuur' ervaren doordat waterstofionen reageren met de receptoren/cellen op je tong. Dat betekent dat in dit geval, alle A-zuren (waterstofionen) en B-zuren (protondonor - een proton is namelijk een waterstofion) als zuur worden ervaren (mits de concentratie hoog genoeg is). Niet alle L-zuren zul je als zuur ervaren, omdat L-zuren een elektronenpaar accepteren. Koolstofdioxide (CO2) is een L-zuur maar zul je niet als zuur ervaren als je CO2 op je tong legt (ja, ja, het is een gas - het gaat om de theorie hier!).

Als je graag wilt weten hoe een waterstofion een signaal opwekt, kijk dan naar de derde bron!