Er was geen kracht die de bestaande noordelijke gletsjers naar het zuide duwde.

Wat er gebeurde was dat het klimaat wereldwijd steeds kouder werd. Daardoor waren er steeds meer plekken waar gletsjers konden ontstaan en (na hun ontstaan) konden blijven bestaan.

Neem de Eiffel als voorbeeld. Op dit moment is het daar te warm voor gletsjers. In de winter kan het er weliswaar sneeuwen, maar in de zomer smelt die sneeuw.

Als het echter flink kouder zou worden, zou het in de Eiffel zomer en winter sneeuwen. De sneeuwlaag zou continu aangroeien. De sneeuw zou worden samengedrukt tot ijs, en de steeds groter wordende ijsmassa's zouden zich in beweging zetten - een Eiffel-gletsjer zou zijn geboren.

Het grootste effect was dus dat vooral het gletsjer-bevattende gebied groter werd.

Ditzelfde effect leidt ook tot het ogenschijnlijk zuidwaarts bewegen van bestaande gletsjers - maar dat is een secundair effect.

Neem de situatie waarin in Groningen gletsjers kunnen ontstaan en kunnen blijven bestaan, maar in Drenthe nog niet omdat het daar nog te warm is. Een Groningse gletsjer zou smelten zodra hij de grens met Drenthe zou overschrijden.

Als het nu kouder wordt, kan die Groningse gletsjer wel verder glijden tot over de grens met Drenthe. Dat komt doordat er nu in Drenthe ook gletsjers kunnen ontstaan en kunnen blijven bestaan.

In welke richting een gletsjer uiteindelijk beweegt wordt dus mede bepaald door de richting waarin de "gletsjer-grens" (kou-grens) zich beweegt door het afkoelen van het klimaat. Dit geeft een lichte voorkeur voor het zuidwaarts bewegen (eigenlijk: zuidwaarts uitbreiden) van bestaande noordelijke gletsjers.

De richting wordt ook bepaald door de hoogte van het landschap. Ik weet niet zeker hoe Nederland er destijds bij lag; als ook toen al de grote rivieren lager lagen dan de Drentse heuvels, zal dat ervoor hebben gezorgd dat Drentse gletsjers bij voorkeur richting de grote rivieren bewogen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Cryofiel,
Je schrijft in de vierde alinea:
De sneeuw zou worden samengedrukt tot ijs, en de steeds groter wordende ijsmassa’s zouden zich in beweging zetten. Daarmee geef je m.i. een antwoord op de vraag. N.l. de zwaartekracht!