Heeft het hebben of ontbreken van bergen en heuvels invloed op de officiële oppervlakte van een gebied of land?

Of wordt de oppervlakte alleen maar 2-dimensionaal gemeten, dus de ruimte die een land op de landkaart inneemt. Een land als Zwitserland dat op de kaart kleiner is dan NL, heeft vanwege zijn bergen volgens mij daadwerkelijk een veel groter oppervlak dan NL!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Niet echt. De oppervlakte van een land (of grote gebieden in het algemeen) wordt bepaald door gebruik te maken van vaste, zeer nauwkeurig bepaalde, coördinaten van herkenningspunten zoals bijvoorbeeld een kerktoren. Omdat je over zulke grote afstanden praat (kilometers) kan je niet op een meter boven de grond meten door obstakels. Dergelijke metingen worden voornamelijk gedaan vanaf hoge gebouwen.
In Nederland is de afdeling Rijksdriehoekmeting van het kadaster hiervoor verantwoordelijk.
Het heeft ook weinig zin om bijvoorbeeld de wanden van bergen zomaar mee te tellen in je meting daar schuine oppervlakten niet geschikt zijn voor mensen om op te leven. Zelfs een gebouw dat op een schuine bergwand is gebouwd heeft een horizontale oppervlakte die je kan recht naar beneden kan projecteren in bruikbare oppervlakte op je berg. De oppervlakte van een land wordt daarom weergegeven als de oppervlakte die het in een plat vlak in neemt. In geval van landen gaat het dan ook meer specifiek om de precieze ligging van de landsgrenzen en in dat geval is weten wat de exacte oppervlakte van een bergwand is nog van veel minder belang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goede vraag. Het antwoord is nee.
De oppervlakte van een land wordt bepaald door zijn grenzen en wordt uitsluitend in een vlak plat gemeten.
AWM