Waardoor is het verschil in warmte zo groot bij het wel of niet aanraken van de verwarming?

Als de cv kacel aanstaat kun je soms je handen niet op de verwarming leggen zo heet voelt dat aan maar als je er enkele mm vandaan je hand boven houdt kun je het bij wijze van uren volhouden.
Zit dat verschil alleen in het feit (?) of er wel of geen sprake is van geleiding? Zo ja, hoe komt dat dan.
En hoe groot zou het temperatuurverschil eigenlijk zijn tussen aanraken of niet. Toen ik mijn thermometer op de verwarming legde gaf hij 37 graden aan terwijl ik hem met mijn handen niet aan kan raken (zo heet!). Klopt die meting niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat verschil komt omdat, als je je hand "boven" de radiator houdt, de warmte via de lucht op je hand komt, waardoor er twee effecten optreden. 1. De "hete" luchtmoleculen vanaf de radiator vermengen zich al snel met koudere luchtmoleculen vóór ze op je hand terecht komen, en zijn dus niet meer zo heet. 2. De hoeveelheid warmte (de warmtecapaciteit / soortelijke warmte) die die opstijgende lucht meevoert is klein. Doordat ze warmte aan je hand afgeeft koelt ze daardoor al heel snel af, waardoor het niet zo heet voelt. Voor de thermometer die je op de verwarming legt geldt eigenlijk hetzelfde. Het oppervlak van de thermometer dat directe contact maakt met de radiator is buitengewoon klein, zodat de thermometer zijn warmte ook vooral via de lucht krijgt aangevoerd.

De temperatuur van het CV water is vele malen hoger dan 37 graden. Een temperatuur van 60 graden is zeer gebruikelijk. Er is een verschil tussen de luchttemperatuur, de contacttemperatuur en de watertemperatuur bij een radiator.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100