Als het heelal zou 'pulseren', ofwel uitdijen en weer inkrimpen, zou de situatie op het moment van elke uiterste inkrimping dan exact hetzelfde zijn?

Mij lijkt dat op dit moment van singulariteit van het heelal er geen variatie meer kan zijn in plaats, vorm, dichtheid et cetera. Daarom zou na elke 'puls' het heelal terug moeten keren naar exact dezelfde staat als de voorgaande en de toekomstige.

Als ik dan nog weer verder redeneer en aanneem dat alles causaal gebeurt, kom ik er zelfs op uit dat het heelal tijdens elke puls ook exact hetzelfde eruit komt te zien (aangezien de beginsituatie altijd hetzelfde is), compleet met Melkweg, Zonnestelsel, Aarde en mensheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je stelling dat we in een pulserend heelal zouden wonen, is al hoogst hypothetisch. Dit is slechts één van de vele theorieën.

Wat we waarnemen, is dat de uitdijingssnelheid van het heelal op dit moment juist toeneemt. Voor een pulserend heelal wordt het hoog tijd dat die uitdijingssnelheid juist afneemt...

Maar goed, *als* het heelal dan toch zou pulseren, en *als* de resulterende singulariteit na de "big crush" er hetzelfde uit zo zien als de vorige singulariteit (wat al even hypothetisch is als de voorgaande aannames) - dan nog kun je niet zomaar zeggen wat er uit die singulariteit komt.

Daar is het tenslotte een singulariteit voor...

Wie weet komt er uit de singulariteit steeds een heelal met compleet andere natuurwetten. Misschien is het volgende heelal een heelal zonder ruimtelijke dimensies. Of een heelal met een meerdimensionale tijdsdimensie - wie weet.

*Als* de singulariteit expandeert tot een heelal met precies onze natuurwetten, dan zitten we nog met de quantumfluctuaties. Quantumfluctuaties en quantumonzekerheden zijn fundamenteel - lees de goed leesbare boeken van Stephen Hawking er op na.

Dat betekent dat een quantumonzekerheid geen gewone onzekerheid is. Bij een gewone onzekerheid kun je zeggen: ik weet dan wel niet of Casp al naar bed is of niet, maar hij *is* één van beide. Er *is* een echte werkelijkheid, ook als wij die misschien niet kennen.

Quantumonzekerheid is fundamenteel anders. Daarbij *is* er geen echte werkelijkheid. Dat ligt niet aan onze beperkte kennis of de beperkte resolutie van onze meetapparatuur - er is gewoon écht geen echte werkelijkheid. Er is slechts een kansverdeling van mogelijke uitkomsten.

De huidige inflatietheorie zegt dat het vroege heelal (vanzelfsprekend) ook al quantumfluctuaties kende, bijvoorbeeld in massa- cq energiedichtheid. Tijdens de periode van inflatie zwol het heelal op met snelheden die groter waren dan de lichtsnelheid (zie reactie voor uitleg). De miniscule quantumfluctuaties van het vroege heelal werden daardoor met een factor tien-tot-de-macht-veel vergroot. Daaruit zijn uiteindelijk de eerste melkwegstelsels ontstaan.

Hieruit volgt dat, zelfs ALS je al die hypotheses op een rij zet die dan ALLEMAAL waar zouden moeten zijn, je nog uitkomt op een heelal dat er compleet anders uit zal zien dan het onze. Niet op grote schaal, wel op de schaal van individuele melkwegstelsels, sterren en planeten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Toelichting op het uitdijen sneller dan het licht: Materie kan niet sneller dan het licht. Dat geldt voor alle vormen van materie en energie, of de deeltjes nu een rustmassa hebben of niet. Maar de ruimte zelf kan wél sneller bewegen dan het licht. Alles wat zich in die ruimte beweegt, heeft dan een eigen snelheid ten opzichte van de ruimte die lager is dan de lichtsnelheid, maar desondanks een snelheid ten op zichte van materie in een ander stuk ruimte die hoger is dan de lichtsnelheid. Vergelijk het met een hardloper in een trein. De maximale snelheid van een hardloper is (zeg) 25 km/u. Loopt de hardloper door het middenpad van een intercity, dan loopt hij ten opzichte van die intercity nog steeds maximaal 25 km/u, maar ten opzichte van een hardloper die buiten loopt kan hij veel sneller bewegen. Dit verschijnsel treedt in de praktijk op bij roterende zwarte gaten. Door "frame dragging" sleuren die de omliggende ruimte met zich mee. Voorwerpen die te dicht bij zo'n zwart gat zijn, kúnnen dan niet meer stilstaan, ongeacht hoe krachtig hun raketmotor is. Zodra de ruimte met een snelheid wordt meegesleurd die hoger is dan de lichtsnelheid, móéten voorwerpen in die ruimte wel bewegen - ze zouden sneller dan het licht moeten gaan om (ten opzichte van de buitenwereld) stil te staan. Voor meer informatie kun je zoeken op de zoektermen "frame dragging" en/of "ergosphere".
AWM
14 jaar geleden
Wow. Ik kan maar één plusje per antwoord geven, maar die krijg je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geef ik die tweede + wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, ik heb weer wat geleerd vandaag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,Stippel,daar steekt SF bleekjes bij af.