Hoezo kiest elektriciteit de weg met de korte weerstand ? En hoezo is dit bij een koe recht door het lichaam ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Het is de weg met de minste weerstand en die kan soms langer zijn dan de kortste weerstand. Een koe staat met "blote voeten" op de aarde. De minste weerstand is nu recht omlaag, dus recht door het lichaam van de koe. Dit geldt trouwens ook voor andere dieren.

Antwoorden (1)

Als de bliksem ergens "inslaat", is er een spanningsverschil tussen het inslagpunt en de aarde.
Door dat spanningsverschil ontstaat er een elektrisch veld, wat op elk punt te maken heetf met de elektrische geleidbaarheid.
Zo bevatten longen veel lucht, en zullen dus slecht geleiden.
Het hart bevat bloed en zal dus goed geleiden.
Daardoor zal de elektrische lading al kronkelend door een lichaam stromen.
En niet in een rechte lijn, dus, maar het pad van de minste weerstand volgend.
Je kunt het geheel vergelijken met hoe tijdens een regenbui het water zich een weg zoekt naar een lager gelegen punt.
Reddie
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+