Is een kooi van Faraday veilig ?

Kan iemand mij uitleggen of de kooi van Faraday veilig is en hoe dat komt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
bamibal
9 jaar geleden
Veilig voor wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veilig voor mensen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een auto is een soort kooi van Faraday. Tijdens bliksem volledig veilig... Onder water... niet zo. ligt er dus aan. Je kunt zelf zoeken wat de kooi van Faraday is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan het dan dat de kooi van Faraday niet werkt onder water ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Omdat je dan verzuipt !
Ritsuka
9 jaar geleden
een kooi van Faraday is niet waterdicht
Cryofiel
9 jaar geleden
Een Kooi van Faraday is niet veilig. Als er koolmonoxide vrijkomt, zal dat gewoon doordringen tot binnen de Kooi van Faraday, en zul je overlijden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Cryofiel
Als je zo nodig out-of-the-box wil denken, dan moet je het wel goed doen. Het ligt er maar net aan hoeveel koolmonoxide er vrij komt, hoe goed de ventilatie in de kooi is en de duur van de blootstelling. En zo zijn er wel meer factoren die de al dan niet dodelijkheid van koolmonoxide in een kooi van Faraday bepalen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik denk juist NIET out-of-the-box. Ik zit immers in mijn Kooi van Faraday.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je denkt dat het je tegen straling kan beschermen dan is het antwoord nee: Vergelijk je de straling die schadelijk is met de straling die kan binnentreden in een 'doorsnee' (lees: niet een met oneindig kleine maaswijdten) kooi van Faraday kan, dan kan je stellen dat de niet-schadelijke straling door de kooi wordt tegengehouden en de effectief schadelijke straling er gewoon doorheen kan.
Thecis
9 jaar geleden
Ik denk dat de enige juiste conclusie is dat de Kooi van Faraday heel veilig is zolang je er onder water geen stroom op zet....

Antwoorden (2)

Ja,
lees het volgende:Het antwoord is: er gebeurt niks. In een metalen container, ijzeren kooi (en dus ook een auto) ben je volkomen veilig, zelfs als de bliksem erop inslaat. De reden is dat (dezelfde) ladingen niet bij elkaar in de buurt willen zijn. Als een bliksem inslaat en zijn hoge stroom en ladingen afgeeft aan de container, gaan ze allen aan de buitenkant van de container zitten, om zo ver mogelijk van elkaar weg te zijn. Bv: de ladingen aan de linkerkant/wand willen zo ver mogelijk van de ladingen aan de rechterkant/wand zijn, en daarom gaan ze helemaal op de buitenzijde zitten (zodat ze een millimeter of centimeter verder van elkaar zijn). Hoe dun de metalen wand rondom jou ook is, aan de binnenzijde voel je niks als je de wand aanraakt. Men noemt dit een "kooi van Faraday". Pas wel op als je uit de container komt. De buitenzijden van de container kunnen wel nog steeds een beetje geladen zijn! Hetzelfde geldt voor een auto. In de auto ben je veilig, maar pas op als je eruit komt. Nu ook niet overdrijven: de restlading die op de auto achterblijft na inslag is zo gering dat het niet, zoals soms wordt beweerd, nodig is tegen een paaltje te rijden om de lading af te leiden naar de grond.
fremar
9 jaar geleden
Kooi van Faraday, genoemd naar Michael Faraday, is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal, zoals koper of ijzer, die er voor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kunnen doordringen. De kooi is wel doordringbaar voor statische magnetische velden zoals het aardmagnetisch veld. De kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem.

In de praktijk wordt de term 'kooi van Faraday' tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten: elektromagnetisch dode ruimtes. Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar is voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm, zodat er een zeer goede afscherming is. Ontvangst van radiosignalen is in een kooi van Faraday daarom niet mogelijk. Het uitzenden van radiosignalen door een zender met antenne in een kooi van Faraday is ook niet mogelijk. Allerlei stoorvelden, zoals van bliksem, hebben in een kooi van Faraday geen invloed; vandaar dat kritische natuurkundige experimenten vaak in een dergelijke kooi gedaan worden. Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk. Tevens hebben alle moderne auto's tegenwoordig in de voorruit een "communicatievenster", zichtbaar door de zwarte stipjes, direct achter de binnenspiegel, waardoor wel (beperkte) elektromagnetische golven zoals GSM-ontvangst mogelijk is.

Is een kooi Faraday veilig ? Dat ligt eraan waarvoor je dat bedoeld. De kooi an sich heeft geen schadelijke invloed, maar beschermt het je tegen alle gevaarlijke straling ? Het antwoord daarop is nee. Met kleine mazen kan er nog steeds heel hoogfrequente straling door en theoretisch kan dat zelfs een gevaarlijke hoeveelheid zijn. Denk b.v. aan licht. Een overdosis UV-licht bijvoorbeeld kan nog steeds dodelijk zijn.

In de praktijk zal een kooi met een fijne maas-grootte je tegen de meeste radiosignalen beschermen. Mensen die bang zijn voor elektrische straling kunnen in zo'n kooi een veilig heenkomen zoeken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Mooi antwoord, +