Wat is de verklaring voor het optreden van een Dejavu?

Ik hoorde onlangs iemand de volgende verklaring geven: Als gevolg van een tijdelijke "kortsluiting" in de hersenen word een gebeurtenis per abuis in het lange termijngeheugen geplaatst ipv in het korte.
Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Al deze theorieën zullen best kunnen kloppen,maar iets wat ik niet kan beredeneren is het volgende. Het is mij al een paar maal overkomen,dat ik op een plaatskom,waar ik voordien nooit geweest ben,en dan komt alles mij zo bekend voor,ik heb het gevoel dat ik er al eerder geweest ben,en ik weet ook de weg te vinden in de straten. Ook heb ik wel dat ik een mij volkomen onbekend persoon zie,die mij dan aankijkt en ik kijk terug,er is op dat moment een soort contactstraal , ik heb dan het gevoel dat ik die persoon al eerder meegemaakt heb,wat absoluut niet zo is. Kan dit ook onder Dejavu geplaatst worden,of zit ik even in de verkeerde richting? Groeten.

Ik heb niet echt een idee hoe het komt, maar ik heb het wel zelf een keer gehad. Ik had gedroomt over toneelkamp (waar ik over een paar dagen heen zou gaan) en ik zag 2 jongens in de deuropening stoeien, de een zei tegen de andere: nee hier mag je niet slapen :P! Maar deze handelingen en dialoog gebeurde exact hetzelfde toen ik eenmaal op kamp was. Het was echt heel maf, het voelde even alsof de tijd stilstond ofzo en ik met mijn eigen ogen lichtjes in en uit zoomde.. xD Vaag gevoel.. :')

Bovenstaande antwoorden kunnen inderdaad voorvallen. Ik wil het volgende ook aanreiken: Een deja-vu heeft ook een relatie met het vermogen van mensen om toekomstige ervaringen op te slaan in hun geheugen. Bij veel mensen is dit vermogen niet of nauwelijks ontwikkeld, bij een ander enigszins of heel sterk ((heel)vroeger noemde men deze laatste groep waarzeggers of profeten) Bijv. via dromen kun je deze informatie al eens bewust worden / vooraf meemaken. Ik wil een deja-vu niet groter maken dan het is, maar de herkomst van een échte deja-vu ligt in dit gebied. Er zal hier vast wel op gereageerd worden...

Het komt denk ik vooral doordat er in je hersens iets mis gaat. Het blijkt dat je het ook kunt stimuleren door bepaald medicijngebruik. Persoonlijk heb ik het vooral tussen 10 en 18 jaar ervaren. Soms zo sterk dat ik kon voorspellen wat iemand als reactie op een situatie of een gesprekspartner zou gaan zeggen. Ik heb ook een aantal keren bewust niet gezegd wat ik zou "moeten" gaan zeggen om te zien wat er in die situatie gebeurde. Meestal helemaal niets en nu komt het ook steeds minder vaak voor. De sterkste associaties had ik altijd bij ruimtes of inderdaad gesprekken in een bepaalde omgeving. Het is bij mij in de familie ook aanwezig en werd als een leuke extra ervaring gezien. Het heeft ook te maken met hoeveel er in je omgeving verandert en hoe serieus je de gevoelens zelf neemt. Ik heb het altijd als prettig ervaren en nooit verdrongen. Maar alle para-psycholigische verklaringen hebben naar mijn mening een hoog "ik-zou-graag-willen-dat-het-zo-was" gehalte, tot de niet-lineariteit van tijd aan toe! Er wordt overigens nog steeds onderzoek naar gedaan, zie ook wikipedia.

Het heeft te maken met het bewuste brein en het onbewuste brein. het brein bestaat ui 98% onbewustezijn en 2% bewustzijn. Het on bewuste is 50 malen sneller met het opnemen van zaken. Als je bewuste brein iets aan het doen is en het onbewuste ziet dus iets ( je neemt hier dus ook veel meer mee op ) en je komt iets of een situatie tegen dan ervaar je dat als een deja vu. Mensen zoals Derren Brown maken hier veel gebruik van om mensen dingen te laten doen die ze zelf niet weten. Zie het hieronder staande filmpje met uitleg. Omdat de heren bezig met het rijden naar hun bestemming nemen ze dus onbewust gedachten op en via hun deja vu komen die weer naar boven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100