Verhoogde straling in nl door fukushima?

Is er in nederland een kleine verhoging in de radioactieve straling door de kerncentrales in japan?
En is dit met de geigermullerteller meetbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, in Nederland is dat niet meer meetbaar, althans, dat werd gisteravond in het NOS journaal uitgelegd, of was het Nova? Nouja, hier in ieder geval niet dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben in Nederland altijd een beetje straling, dat is de achtergrondstraling van het heelal en de straling van sommige elementen in de Aarde en bouwmaterialen ( Radon) .

De straling uit Fukushima kán nog niet in Nederland zijn aangekomen . De radioactieve deeltjes die stralen zijn nog in de atmosfeer, op weg in Oostelijke richting, maar ze slaan waarschijnlijk allemaal onderweg neer in de Stille Oceaan of op het vasteland van Amerika. Het duurt zeker vele dagen zo niet weken voordat we hier een paar luchtdeeltjes uit Japan in ademen ( niet radioactief ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De specialisten, en het lijkt wel of we er in stikken, verwachten geen verhoging van radioactieve straling n.a.v. de ramp met de kernreactoren in Fukushima.
Daar gaan we dan maar vanuit.
Vrijgekomen deeltjes worden met de wind meegevoerd en de windrichting is tot nu toe NW, dus gunstig voor China, Rusland en Europa en ietsje minder gunstig voor Amerika. Maar de Oceaan is erg groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je Geiger-Muller teller zal je altijd wat meten. Ze zon, de Aarde en de ruimte zorgen er voor dat we altijd wat radioactiviteit om ons heen hebben.

Zelfs in het ergste geval waarbij de reactors echt in brand vliegen en tonnen radioactief materiaal in de lucht komt (en die kans is klein) is de kans dat we hier een verhoogd stralingsniveau meten bijzonder klein. Japan is ver weg en de Oceaan en Azie zijn groot. Voor dat materiaal hier kan komen is het al heel sterk door de wind verspreid en neergedaald met regen. Verder is de nauwkeurigheid van de metingen met zo'n teller ook niet zo heel denderend en moet je echt weten waar je mee bezig bent om betrouwbare cijfers te produceren.

In het kort: nee, we gaan er hier geen last van krijgen.