Hoe snel gaat een bal die je gooit in een rijdende trein?

Stel een trein rijdt met 50km/h naar rechts en in de trein gooit iemand een bal ook naar rechts en met 50km/h (t.o.v. de trein), hoe snel gaat de bal dan voor een waarnemer buiten de trein?
Ik zou denken 100km/h, 50+50, maar dit blijkt niet waar te zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Erna55
9 jaar geleden
Waarom zeg je : " dat blijkt niet waar te zijn?"
Want het is wel waar. Wil je dat toelichten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit werd gezegd in een college door zo'n professor.

Het beste antwoord

Onder normale omstandigheden kun je snelheden gewoon optellen, omdat de toepassing van de relativiteitstheorie een dusdanig kleine afwijking geeft dat het te verwaarlozen is (veschillen van ongeveer 6 nullen achter de komma). Dus heel exact gesproken zal de snelheid geen 100 km/u zijn maar iets van 99,9998 km/u, want er treedt een relatieve vertraging op voor de waarnemer.
erotisi
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is wel waar en geldt altijd, behalve in het geval van licht. 50km/u+lichtsnelheid=lichtsnelheid (domweg gezegd).

http://kwantummechanica.doorgronden.nl/relativiteit/speciale-relativiteit.html

Toegevoegd na 2 dagen:
Met dank aan de GV'er met de langste naam:

Bij licht(snelheid) is het beter merkbaar. Maar de relativiteitstheorie is ook geldig bij lage snelheden !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bij licht(snelheid) is het beter merkbaar. Maar de relativiteitstheorie is ook geldig bij lage snelheden !