Waarom gebruik je glazen knikker bij het destilleren van alcohol ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij bieden een medium waarop het alcohol-water mengsel kan condenseren en terug verdampen en een beetje verder weer kunnen condenseren en terug verdampen etc... Op die manier krijg je aan het eind dus een hogere concentratie aan alcohol.

Antwoorden (2)

Die dient als kern voor het vormen van de alcohol dampbelletjes.
Omdat je die met je vingers aanpakt zit er voldoende meteriaal op.
Terwijl je glaswerk schoon wordt geacht te zijn.
Reddie
9 jaar geleden
Je gebruikt in dat geval glazen knikkerS niet slecht één.

Die worden als vulling in een kolom gestopt.
Die kolom (ook wel gepakte kolom genoemd) wordt gebruikt voor de betere scheiding.

Bij het distilleren van alcohol is een goede koeling en scheiding van water en alcohol belangrijk. De scheiding van de alcohol en waterdamp wordt mogelijk gemaakt door een vertikale kolom gevuld met knikkers.

Zie bijv het verhaal in de bijlage

Je kunt alle inert materiaal gebruiken, het hoeven niet perse knikkers te zijn, die hebben als voordeel dat ze voor de partikulier makkelijk te krijgen zijn

Op industriele schaal worden hele andere vormen gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Professionals gebruiken zg rashig ringen, zie bijlage 2 voor wat voorbeelden.

Het glas is dus NIET bedoeld om kookvertraging te voorkomen, maar puur voor verbetering van de scheiding