Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom mengen apolair en polair niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat er detergenten nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
tinus1969
9 jaar geleden
En waarom lukt dat niet zonder detergenten :-)??
Amadea
9 jaar geleden
Omdat de hydrofobe krachten dan niet kunnen worden doorbroken.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik zat een tikkeltje te jennen :-) Volgens mij is eigenlijk het probleem dat de waterstofbruggen in de polaire vloeistof worden verbroken door menging en dat is energetisch ongunstig (Reddie zegt hetzelfde maar dan anders).
Reddie
9 jaar geleden
@tinus1969 , ik heb geen waterstofbruggen nodig. Alleen plus en min ladingen die elkaar aantrekken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stel je hebt een polaire vloeistof, water bijvoorbeeld, met daarin een druppeltje olie.
Stel er zit een (polair) watermolecuul in dat druppeltje olie. Die ziet aan de buitenkant van dat oliedruppeltje van die aantrekkelijke polaire watermoleculen.
Die polaire waterdruppel zal maar al te graag naar dat polaire gebied buiten het oliedruppeltje vertrekken.
Andersom, je hebt een hoeveelheid olie, met daarin een druppeltje water. In dat druppeltje water zit een oliemolecuul. Dat druppeltje watertrekt samen, en perst aan alle kanten tegen dat oliemolecuul. Die weet niet waar hij het zoeken moet, totdat hij uiteindelijk in de omringende olie terecht komt. Eindelijk rust.
Weggepest door de watermoleculen. Vandaar dus.
(Lees meer...)
Reddie
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding