hoe warm word het water in een zwarte buis?

Stel ik heb een lange buis in de Sahara die zwart is. Stel dat de zon met 40
graden Celsius schijnt en ik laat er water van zo'n 3 graden Celsius doorheen stromen. Hoe warm word het water dan, want het word natuurlijk warmer omdat de buis zelf ook warmer word. En kan ik dan ook berekenen, hoe snel het water afkoelt van het aantal graden wat het water al is naar weer 3 graden, of blijft de temperatuur constant, omdat het in een buis stroomt die goed warmte kan blijven houden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt o.a. af van de dikte van de buis, waaruit de buis ontstaat (steen, plastic etc.). Hoeveelheid water enz.
Reddie
9 jaar geleden
De zon schijn tniet met een aantal graden.
Je vraag is absoluut niet te berekenen.
Als je het wilt weten moet je het bouwen en meten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met Reddie. het gaat om straling en niet om temperatuur. een zwarte buis stijgt (t.o.v. andere kleuren) sneller in temperatuur, maar gaat de zon onder, daalt die ook weer het snelst.
Verder vraag ik me af hoe je het gaat klaarspelen om water van 3 graden C midden in de Sahara te krijgen. Uit de omringende zee lukt niet en in de Sahara kun je niet makkelijk een koelkast aansluiten.
of bedoelde je 30 graden?

Antwoorden (1)

Op deze theoretische vraag, een theoretisch antwoord.

In Ghadames, kan het 55 graden Celsius worden. Net boven de grond is het een stukje warmer, zoals je merkt wanneer je op een zonnige dag over het strand loopt.

Laten we zeggen dat de grond temperatuur 70 graden Celsius en je buis lang genoeg is, dan zal je water 70 graden Celsius worden.

De snelheid waarmee het zal koelen heeft te maken met de omgevingstemperatuur, bij een hoger temperatuurverschil zal het water sneller zijn energie (warmte) kwijt raken.
In het begin dus sneller dan aan het einde (exponentieel).

1 kg H2O (bijna gelijk aan 1 liter) heeft 4186 joules (energie eenheid) nodig om 1 graden Celsius te stijgen. Deze energie geeft het dus ook weer af per graden dat het afkoelt.