Is de geluidssnelheid afhankelijk van de frequentie?

Zo ja, waardoor komt dat? Zo nee, zou je de geluidssnelheid dan absoluut kunnen noemen? Net zoals de lichtsnelheid absoluut is maar ook trager gaat in sommige stoffen?

erotisi
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ja, de geluidssnelheid is afhankelijk van de frequentie.

Dit geldt voor alle golven die zich via een medium voortplanten. Je ziet het bijvoorbeeld duidelijk bij golven op water. Ook voor geluidsgolven geldt dat de voortplantingssnelheid afhankelijk is van de frequentie.

Bij geluidsgolven noemen we dit verschijnsel (eigenlijk: een gevolg van dit verschijnsel) akoestische dispersie.

Bij het kleine frequentiebereik dat voor ons hoorbaar is treedt deze dispersie slechts in zeer geringe mate op. Daardoor kunnen we elkaar, of een concert, ook op grotere afstanden nog prima horen.

In de Nederlandstalige Wikipedia wordt akoestische dispersie genoemd onder het kopje Algemeen van de pagina Dispersie. De Engelstalige Wikipedia kent een aparte pagina over akoestische dispersie.

Cryofiel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Het is me niet helemaal duidelijk. Bij dispersie ontstaat er een schifting van golven, daardoor kunnen golven een langere weg moeten afleggen, maar behouden ze niet alle dezelfde snelheid? Licht in een prisma bijv. Wordt ook een spectrum waarbij de rode kleuren een kortere weg afleggen dan de blauwe maar hun snelheid is toch hetzelfde/absoluut?
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee. Dispersie ontstaat juist doordat de voortplantingssnelheid voor verschillende frequenties anders is. Neem het prisma. In het prisma beweegt het rode licht zich met een andere snelheid dan het blauwe licht. Daardoor ontstaat de breking die tot de regenboog leidt. Als je het licht niet schuin op een prisma laat vallen, maar recht op een vlakke glasplaat, treedt diezelfde dispersie op. Maar nu betekent dat dat de kleuren één voor één de andere kant van de glasplaat bereiken. Bij continu licht merk je daar natuurlijk niets van, bij korte lichtpulsen die door een glasvezel reizen kan het effect desastreus zijn.
erotisi
9 jaar geleden
Weer wat geleerd. Maar als de lichtsnelheid absoluut is hoe kan licht in dezelfde omstandigheden (prisma) toch verschillend zijn?
erotisi
9 jaar geleden
Nog eens het een en ander laten bezinken. Maar het drong niet goed tot me door dat die vertraging juist door de interactie met het prima zelf tot stand kwam. Hoe dat dan weer in zijn werk gaat is voor het vervolg.

Andere antwoorden (1)

Nee de geluidsnelheid is niet afhankelijk van de frequentie. Dat kun je zelf eenvoudig constateren door naar een concert te gaan. Achterin de zaal zou je dan bijvoorbeeld de hoge tonen eerst moeten horen en de lage later (of andersom) je begrijpt wat dit met het muziekstuk zou doen :-)

De geluidsnelheid is ook niet absoluut maar hangt onder andere van het medium, de temperatuur en andere eigenschappen van het medium af.