Dan word er gekeken naar de veiligheid en of het bestendig is tegen een ramp zoals een tsunami of een aardbeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn de wetenschappers nog niet uit.
In de link staat:
"But, no one - including the European Commission itself - seems to know exactly what a nuclear stress test is. In fact, it may be weeks, or even months, before precisely what criteria are examined, or which experts will be consulted."
Met andere woorden, dat moeten ze nog gaan bedenken.
Wat ik zo lees zal er ongetwijfeld getest worden wat er gebeurt als het koelvermogen afneemt.
Voor de goede orde: Zo een test heeft de ramp bij Chernobyl veroorzaakt. Gelukkig zijn de meeste reactoren moderner dan deze Russische rampreactor, maar ik weet niet of dat een goed idee is...
escape
13 jaar geleden
Een stresstest, en dat geldt niet alleen voor nucleaire installaties) bestaat eigelijk uit dat je een te testen object blootstelt aan krachten/situaties die normaliter niet te verwachten zijn.

Zo worden vliegtuigen blootgesteld aan 3x de maximale krachten die in theorie mogelijk zijn. Daardoor kan je met een boeing in principe loopings maken die in praktijk niet voor (mogen) komen.

Bij nucleaire installaties blijkt daar geen 1-duidige afspraken over te bestaan.
Ook is het door de aard van de techniek wellicht moeilijk zo'n test uit te voeren waardoor alles theoretisch getest wordt.
13 jaar geleden
Dan loopt iemand de controle ruimte in en roept keihard STRALING! Als niemand strest is de test geslaagd! Maar nu serieus, stress testen worden een wasse neus want veel centrales zullen niet eens 90% veiligheid bieden in een complexe samenloop van omstandigheden noodsituatie. En dat senario is verwaarloosbaar dus nemen we het risico voor lief. Ik zou het liever anders zien maar ergens is ook niks 100% veilig.