Wat betekend N (een eenheid?) die te maken heeft met de lenzenformule?

Ik moet V(CM), B(CM) en F(CM) invullen in een tabel (Mbt beeldafstanden, voorwerpafstanden, etc.), naast deze 3 kolommen staat ook 'N', maar wat betekend deze letter? Iets met vergroting, of ...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Graag verwijs ik je door naar de Wet van Snellius.

Hoogstwaarschijnlijk gaat je lichtbundel vanuit een medium zoals lucht, een ander medium in, gemaakt uit bijvoorbeeld glas of kunststof.
In dat geval maak je gebruik van de brekingsindex, deze wordt aangegeven met een kleine 'n', en is voor de meeste stoffen te vinden in je Binas.

Mocht dit niet het geval zijn, en volg je NaSk in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, dan denk ik dat je goed zit met vergroting.