als je alle Aardse elementen met elkaar mixt (de pereodieke tafel) krijg je dan een Super Element?? bv radioaktief vloeibaar goud gas dat ontploft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
crispy
11 jaar geleden
doet me een beetje denken aan alchemie, alhoewel je niet alleen maar op zoek bent naar goud, maar het moet bovendien radioactief, vloeibaar, gasvormig en ontplofffend zijn.

Het beste antwoord

Puur hypothetisch gezien:

Omdat je over een 'superelement' begint vermoed ik dat je misschien bedoelt wat als we alle elementen met elkaar samenvoegen? Dus 1 atoom met 1 gigantische kern? Wel laat ons ten eerste al stellen dat dit praktisch onmogelijk is. Er zou oneindig veel energie voor nodig zijn. En die energie zal het niet lang vasthouden. Het superelement zal spoedig uiteen beginnen vallen in allerlei radioactieve elementen. Van zodra de radioactieve elementen die we kennen hieruit gevormd worden zullen deze zich gedragen zoals ze gewoonlijk doen en verder vervallen tot ze uiteindelijk stabiel zijn. Uiteindelijk krijg je dus waarschijnlijk een mix van andere elementen dan waarmee je begonnen bent. Omdat de energie die vrijkomt en de eerste stabiele atomen die gevormd worden afhankelijk zijn van hoe de kernen vervallen.

Overigens hangt het er ook een beetje vanaf hoe je de mix van atomen behandeld. Er ontstaan namelijk naar alle waarschijnlijkheid ook prompte neutronen. Als de elementen dicht genoeg bij elkaar blijven krijg je daarom misschien een kritisch mengsel wat nog meer variatie in de eindproducten zal brengen. Als je dan bekijkt dat net als bij huidige kernreacties de energie op dat moment vrijkomt (en dat is bijna alle energie die je in eerste instantie nodig had gehad om het element te 'mixen') dan hoop ik dat je het hypothetische experiment uitvoert in een (kern)installatie met een oneindige koelcapaciteit, anders wordt je 'superelement' een atoombom. Voorzie dan ook voldoende afscherming (met water of lood bijvoorbeeld) en hou voldoende afstand. Kwestie van de stralingsdosis ook een beetje te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan gebeurd er helemaal niets. Alle elementen blijven gewoon zichzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige elementen kunnen met elkaar reageren en vormen dan een verbinding. Hangt ook van de omgeving af, bijv. temperatuur. Veel elementen reageren niet en blijven wat ze zijn. Het is in ieder geval niet zoals jij het voorstelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alle elementen met elkaar zou KUNNEN mengen, de edelgassen alsmede Astatium en Francium worden een probleem, dan krijg je allereerst een vrij tot zeer HEFTIGE reactie, Cesium en fluoride reageren onvoorstelbaar fel met elkaar, een gram Cesium in water gebracht blaast een BADKUIP op, de reactie met voldoende fluor zal nog veel heviger zijn dus is de reactie zelf gevaarlijk en verspreid radioactiviteit (voornamelijk technetium en radium, polonium. zoal daar aan bijdragen) uitgaande dat je "samenstelleng" molaire -of massagelijkheid per element heeft.
Dus krijg je een giftig en zeer radioactief eindproduct waarbij vervallende natuurlijke isotopen nog een handje meehelpen.
Ik ga er van uit dat je de elementen zoals ze in de natuur voorkomen gaat gebruiken.
Nadat de 9deel0 reacties zijn afgelopen heb je een mengsel van zouten en slakken waar je waarschijnlijk niets mee kunt en die nog uitermate gevaarlijk zijn ook.
Er vormen zich wel natuurlijke (radioactieve) vervalproducten maar NIEUWE elementen die buiten het periodiek systeem vallen maak je er niet mee..

Als het uitvoerbaar zou zijn (dat is het neit) zou ik je de reactie/test afraden, de reactiedampen zijn kranzinnig giftig je lichaam reageert niet blij als je Radium, technetium , of polonium chloride oid inademt.

Yasser Arafat is door polonium vergiftigd en dat duurde ongeveer twee maanden........
Dat zijn dan haast onweegbare hoeveelheden.

Niet doen dus...

Toegevoegd na 12 minuten:
Misschien zul je een preek missen over de (chemische) giftigheid van bepaalde elementen zoals Cadmium Thallium , arseen en kwik, deze vallen echter in het niet bij de radioactieve giftigheid van andere elementen, ik vond het niet zinvol om daar lang over uit te wijden, alhoewel het inademen van fluor en chloor ook bepaald geen pretje is.