mag ik 6 is 3 keer 2 gebruiken voor de formule van geleidbaarheid?

Ik heb binnenkort een natuurkunde tentamen over elektriciteit. Nu kan ik nooit uit mijn hoofd de formules omschrijven. Ik gebruikte er normaal altijd het ezelsbruggetje 6= 3 x 2 voor (als voorbeeld , I = G x U staat in de binas. om 3 , die op dezelfde plaats als G staat , te berekenen moet ik 6 delen door 2. En dus moet ik I delen door U). Vandaag zei een klasgenoot dat ik dit niet mocht en kon gebruiken voor geleidbaarheid (en de wet van ohm). IK heb geen natuurkunde lessen meer voor het tentamen en er is geen manier om het nog aan mijn leraar te kunnen vragen.

Mag dit inderdaad niet? en zo niet , wat is dan een ander ezelsbruggetje om dit te kunnen onthouden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik begrijp geen jota van jouw ezelsbruggetje... Zou het niet veel handiger zijn, de formule gewoon te *begrijpen*? Dan hoef je in dit voorbeeld alleen maar te onthouden dat het "iets met G, I en U" is. Je kunt dan zelf wel verzinnen dat I toeneemt wanneer G toeneemt (da's namelijk gewoon logisch), en ook dat I toeneemt wanneer U toeneemt (ook dat is gewoon logisch). Dus nu weet je dat het I=GxU moet zijn. De andere varianten (G=I/U, U=I/G) kun je dan heel eenvoudig uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat volgens mij juist om die laatste stap die cryofiel 'makkelijk' noemt, het omschrijven van formules. Wat dat betreft: zorg dat je aan beide kanten hetzelfde doet: I = G x U
(beide kanten delen door U)
(I/U) = G
Zolang je aan beide kanten hetzelfde doet, mag het. Dit is wiskundig de beste manier van opschrijven. Je kunt in je hoofd ook het ezelsbruggetje gebruiken, en dan kom je erachter dat (I/U) = G. Dit schrijf je dan op. Ik zou zelf toch voor de eerste methode gaan, omdat je daarmee ook veel moeilijkere formules makkelijk kunt gebruiken.

Antwoorden (1)

Ja,

6 = 3 x 2

Dat is wiskundig correct, net zoals de formules die in de fysica worden gebruikt en toegepast wiskundig correct zijn en wiskundig correct moeten worden gebruikt.

Dus wanneer jij dat ezelsbruggetje ook wiskundig correct toepast kan en mag dat op om het even welke formule.

Maar...

Hoe complexer de formule, hoe complexer het ezelbruggetje zal worden want je zal je getallen dusdanig moeten kiezen dat je geen fouten kan maken.

Op die manier zal de complexiteit van het ezelbruggetje sneller toenemen dan de complexiteit van de formules. En ik vermoed dat het datgene is waar je studiegenoot naartoe wilt.

Probeer daarom gewone wiskunde toe te passen op de formules, dat maakt het veel eenvoudiger. Dat lijkt op het eerste gezicht moeilijk maar dat is meestal omdat we altijd in 'standaardomstandigheden' willen 'denken'. Wanneer je dat niet eerst gaat omrekenen maar meteen de formule begint toe te passen is de kans groot dat je al een en ander t.o.v. elkaar 'wegdeelt' bijvoorbeeld en zoniet moet je het resultaat alleen vereenvoudigen na de uiteindelijke berekening. Dat maakt het uitwerken van de formule zeker eenvoudiger.

En wanneer je op een wiskundig correcte manier tot een eindresultaat bent gekomen en je twijfelt nog kan je dit eindresultaat nog altijd in de oorspronkelijke formule invullen om te toetsen of je geen redeneerfouten hebt gemaakt bij het toepassen van de formule. Dan ben je wel zeker, komt bijna op hetzelfde neer als je ezelsbruggetje maar is veel eenvoudiger, zeker bij complexere situaties.