hoe kan ik een kracht meten met een proefopstelling?

Ik ben een student Techniek aan de hogeschool van GroepT.

Voor een project moet ik een drone kunnen laten vliegen. Ik moet hier de krachten van de drone kunnen berekenen via een proefopstelling. De proefopstelling met de veer is geen optie.

ik moet specifiek de kracht berekenen die nodig is om de drone in de lucht te krijgen en te houden voor 10 minuten.

Mvg,

Seppe

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, maar aangezien je de drone aan een veer zou willen hangen als dat zou kunnen, lijkt het met dat je de vertikale trekkracht van een drone zou willen meten.

Dat kun je als volgt doen: maak de drone vast aan een gewicht, waarbij het gewicht groter is dan de som van het gewicht van de drone en het verwachte draagvermogen. (bijvoorbeeld: weegt de drone 200 gram en is het draagvermogen 40 gram, neem dan een gewicht dat groter is dan 240 gram). Zo zal de drone niet kunnen opstijgen.

Leg dit geheel op een weegschaal. Meet het gewicht in rust en noteer de waarde. Geef dan "vol gas" met de drone en meet weer het gewicht (eigenlijk meet je dan niet het gewicht). Het verschil tussen de twee is de kracht die de drone kan leveren. Is die kracht groter dan het gewicht van de drone (evt vermeerderd met een lading) dan zal die opstijgen. Zo niet, dan zal die blijven staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet eigenlijk aantonen door middel van een proef met welke kracht de drone kan vliegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is eenvoudig. Tijdens de vlucht van de drone werken er twee krachten: de stuwende kracht van de motoren (opwaarts) en de zwaartekracht (neerwaarts). De drone gedraagt zich naar de resultante van deze twee krachten en aangezien ze precies tegengesteld zijn in richting mag je de grootte ervan van elkaar aftrekken. Als de stuwende kracht van de motoren precies even groot is als de zwaartekracht zal de drone nog net niet opstijgen, maar wel zal hij op zijn plaats kunnen blijven drijven. Omdat je ook op een bepaalde hoogte moet kunnen komen moet de drone ook iets kunnen versnellen naar boven toe. Een klein overwicht van de stuwkracht is dan voldoende. Om te bepalen hoe groot die kracht moet zijn, zet de drone op de weegschaal. Dan zie je hoe sterk de zwaartekracht aan de drone trekt. Die kracht moet je in tegengestelde richting zien te overbruggen, met (om bovengenoemde reden) een klein beetje marge. Op het aardoppervlak komt een massa van 1 KG overeen met een kracht van 9,8 newton (afgerond), dus vermenigvuldig het getal dat je op de weegschaal ziet (in KG) met 9,8, neem nog een beetje marge (5% is goed - het geeft je een opwaartse acceleratie van +/- 0,5 m/s²) en klaar is kees. Voorbeeldje: stel dat je drone 200 gram weegt en 40 gram moet kunnen meenemen. Op de weegschaal zie je dan 240 gram. Dat is 0,24 KG. De gewenste stuwkracht is dan 0,24 x 9,8 x 1,05 = 2,47 N. Vermenigvuldigen met 1,05 betekent: 5% erbij doen. Mocht je een hogere marge willen dat moet je dit getal iets groter maken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.