Raakt het licht ooit 'op' ?

Stel: je hebt een gloeilamp. Het is eer eentje van goede kwaliteit want hij gaat nooit stuk. Ook de stroombron is eeuwig.

Wanneer de lamp 'aan' is zal deze fotonon (licht-deeltjes) uit gaan zenden.

Heeft de lamp toen hij nog nieuw was een bepaalde voorraad fotonen meegekregen en is die voorraad ooit een keer op ?

Of genereert de lamp telkens nieuwe fotonen ? En waarvan dan ? Er is geen toevoer van nieuw materiaal (de elektronen zitten in principe in een kring: eentje erin, eentje eruit => resultaat is neutraal)

Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen toevoer van nieuw materiaal, maar wel van energie. Fotonen representeren energie, ze zijn een vorm van energie. Je kunt ze ook als deeltjes zien, omdat energie en massa volgens de quantummechanica equivalent zijn.

Een gloeilamp krijgt dus geen voorraad fotonen mee vanuit de fabriek, maar zet continu energie om in nieuwe fotonen.

(Dit gaat in het geval van een gloeilamp via de tussenstap 'hoge temperatuur', maar dat doet niet ter zake.)

Cryofiel
10 jaar geleden
ronaldP
10 jaar geleden
Eens met mijn voorganger. Richard Feynman (een beroemd theoretisch natuurkundige) kreeg deze vraag eens van zijn vader. Om het duidelijk te maken omschreef hij het als dat wanneer iemand praat, de letters ook nooit opraken. Zij ontstaan in het proces en komen niet uit een voorraad. Toegevoegd na 1 minuut:
Cryofiel bedoel ik dus

Andere antwoorden (1)

De elektronen die door de gloeidraad gestuurd worden hebben een grote energie. Een gedeelte van deze energie raken ze kwijt door het uitzenden van fotonen. Zolang er spanning op de lamp staat worden elektronen opgepord om snel te bewegen en krijgen ze een grote energie. Als de energiebron wordt uitgeschakeld verliezen de elektronen hun fotonen en gaat de lamp(langzaam) uit. Een gloeilamp gaat "op" omdat de gloeidraad langzaam verdampt en dunner wordt; daardoor wordt de draad, bij gebruik, steeds heter waardoor meer metaal verdampt en de draad nog dunner wordt enz.