Waarom slaat een balans die net niet in evenwicht is niet helemaal door?

Toegevoegd na 1 uur:
Naarmate een balans (van het type wipwap) meer uit evenwicht is, zal het verschil tussen het positieve en negatieve moment (ten opzichte van het ondersteuningspunt) afnemen. Beide armen worden immers korter ( m = f x a). Maar het verschil tussen het links- en rechtsdraaiende moment is alleen 0 als beide armen zijn 0, en dit wordt pas bereikt als de balans volkomen verticaal staat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je moet de constructie van de balans eens beter bekijken.
Dan zul je zien dat het draaipunt niet OP de lin tussen de uiteinden van de armen ligt, maar een beetje er BOVEN.
Daardoor is effectief de arm die lager hangt iets korter dan de arm die iets hoger hangt.
Hierdoor wordt in de scheve stand een evenwicht bereikt.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat had ik ook al aan gedacht. Maar is het niet zo dat de arm die lager hangt juist iets langer wordt dan de andere arm. En hangt dit ook niet af van hoe e.e.a. geconstrueerd is? Ik kan me ook een balans voorstellen die door een centraal oog aan een koordje hangt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er gaat ook gewicht van de balk naar de kant die omhoog gaat.