Hoe kan het dat een luchtbelletje op een oppervlak vaak niet weg wil met een prikker maar wel met een pipet?

Ik kwam hier per ongeluk achter toen ik even snel een pipet moest gebruiken ipv een prikker. Met een prikker duw je het belletje heel vaak aan de kant en gaat het nog niet stuk. Met een pipet hoef je hem maar heel iets aan te raken en dan is ie weg. Ik snap wel dat dit misschien door de lucht in het pipet komt, maar dan moet toch ook eerst het belletje stuk.

Let op, ik knijp dus niet in de pipet, ik raak hem er alleen maar mee aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft met de oppervlaktespanning van water te maken. Een spelt blijft op het water drijven en een libelle loopt over de waterspiegel. Als je een luchtbel op het water wilt doorprikken, dan moet je de oppervlaktespanning doorbreken. Zolang je dit niet doet zul je de bel verschuiven. Een pipet heeft een klein gaatje en het zou kunnen dat het water door capillaire werking het buisje intrekt, waardoor de oppervlaktespanning van de bel gebroken wordt.