Hoe weet je wanneer een chemische reactie in beide richtingen gebeurt?

En in het bijzonder: kan er een chemisch evenwicht zijn bij redoxreacties?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hallo Lieselot,
Ja, een evenwicht bij redoxreacties is goed mogelijk. Nu de uitleg:

Je weet dat een reactie in beide richtingen verloopt (dus dat er een evenwicht is) wanneer je geen opvallende veranderingen (temperatuur van het mengsel, neerslag, verandering van gasdruk) opmerkt. Meestal is er ook sprake van evenwicht, als de voorkeur voor een naar links of naar rechts verlopende reactie niet erg duidelijk is.

Bijna alle reacties kunnen naar links of naar rechts verlopen, zoals:
2Fe + O2 <--> 2 FeO (de reactie waarbij ijzer met zuurstof reageert tot roest).

Het hangt vooral van de omstandigheden af: bij kamertemperatuur en zekere als er waterdamp aanwezig is, zal ijzer enthousiast roesten; maar in aanwezigheid van sommige onedele metalen kan roest haar zuurstof aan dat metaal afstaan, waarbij je weer zuiver ijzer krijgt.

Het roesten is een redoxreactie (ijzer wordt geoxideerd, de zuurstof wordt gereduceerd). Zo lang het verschil in redoxpotentiaal tussen de - 0.3 en 0.3 ligt, houd je een evenwicht; is het verschil groter dan zal de reactie ofwel snel verlopen, ofwel niet.

Dit heeft te maken met de verdringingsreeks van de metalen/ hun ionen, die tegelijk aangeeft hoe (on) edel de metalen zijn: Van links naar rechts steeds edeler
K Ca Na Mg Al Zn Cr Fe Ni Sn Pb H Te Cu Hg Ag Pt Au (je ziet het goed, waterstof staat er ook tussen, dit kan zich als metaal gedragen). Wat kun je nu met dit rijtje?
Weten of de reactie ' zal verlopen!' als je probeert zilveroxide (Ag2O) te reduceren tot zilver, zal dat met bijvoorbeeld aluminium of ijzer lukken (want die zijn onedeler). Maar met goud gaat het niet. Zou je proberen nikkeloxide met ijzer te reduceren, dan krijg je een ' wat halfslachtig' resultaat: het verschil in potentiaal is klein, dus er zal zich een evenwicht instellen [anders gezegd: de reactie zal weinig hevig verlopen].
Er zijn nog veel meer voorbeelden maar dit leek me relatief eenvoudig en ik hoop dat dit duidelijk is.