vormen waterstofionen zouten?

Aangezien ammonium in verbinding met een niet metaal ion toch een zout vormt , ondanks dat ammonium natuurlijk een niet metaalioj is, vroeg ik me af of dit ook voor waterstofionen geld. En hoe dat dan precies zit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zou je bijvoorbeel H2O ook als een zout kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Waterstofionen vormen geen zouten. Wanneer ze reageren (met niet-metalen) worden er zuren gevormd, zoals HCl (zoutzuur) HBr (broomwaterstof) en HF (Fluorwaterstof).
Waterstof reageert niet met metalen; het gedraagt zich namelijk zelf als een metaal (zie de bron). Met metalen reageert het niet, maar het kan wel in veel metalen oplossen. Waterstof kan reageren met zuurstof, in dat geval vormt het water dat ook niet als een zout wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een waterstofion komt niet 'los' voor.

Wanneer je dus een reactie wilt met een waterstofion zal je gebruik moeten maken van een zuur (protondonor).

En wanneer zo'n zuur met een base reageert wordt er inderdaad een zout gevormd en...

... water.

Water zelf is dus geen zout. Een zout bestaan namelijk uit ionen en water is geen ion-verbinding.

Dus als dat de bedoeling was van je vraag dan is het antwoord weer: nee, een waterstofion kan geen zout vormen omdat als je het op die manier bekijkt een waterstofion eigenlijk niet bestaat.

Water kan dus niet beschouwd worden als een zout, wel als een amfolyt (zowel zuur als base) en als een oxide (van waterstof).