De warmte. Stoffen zetten namelijk in de regel uit bij verwarming en krimpen bij afkoeling. Van de lucht in je fietsband (of, heel goed te zien, een oude , verkreukelde ballon waar je je warme hand op legt) tot het ijzer van de spoorrails.

Maar een pak zuivel dat bol staat kan ook in volume zijn toegenomen door gisting / bederf. En opwarmen doe je in de regel niet in het pak. Dus wees op je hoede voor je het gaat eten of drinken ; gebruik eerst en vooral je neus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een (niet aangebroken) pak zuivel zit veel vloeistof (Yoghurt e.d. gedraagt zich door haar heel hoge watergehalte als vloeistof) en een beetje lucht.
Als de temperatuur stijgt zal de vloeistof niet merkbaar uitzetten, maar de lucht wel. Daardoor kan je pak een klein beetje bol gaan staan, maar echt niet meer. Doorgaans is de inhoud gepasteuriseerd of gesteriliseerd waardoor de kans dat het gaat gisten echt heel klein is [binnen de houdbaarheidsdatum en, waarschijnlijk, een aantal dagen daarna]. De kans dat in de 'lucht' boven de melk of yoghurt gisten of bacterien zitten is klein, vaak wordt ook die lucht gefilterd; veel producten worden ook in een 'beschermde atmosfeer' verpakt, dat wil zeggen met lucht (of stikstof) die vrij zou moeten zijn van kiemen.
Als je echt ver na de houdbaarheidsdatum zit [maanden over de datum heen] is de kans op gisting wel groter: door de pasteurisatie worden soms niet ALLE bacterien gedood en hoewel het in je koelkast lang kan duren zou er een gisting op gang kunnen komen [we hebben het nog steeds over een niet geopend pak].
Heel anders zit het met een aangebroken pak, waar gewone buitenlucht in is gekomen. In buitenlucht zitten altijd (wilde) gisten en bacterien; weliswaar in zeer kleine hoeveelheden, maar voldoende om op den duur je zuivel te bederven. Dat gaat bij melk veel sneller dan met yoghurt.

advies: als je zuivel er anders (klonterig) uit ziet kun je er van uitgaan dat deze niet goed meer is; zeker als de geur anders is dan normaal (gisting veroorzaakt ook gassen). Ziet je melk (bij voorbeeld) er wel goed uit dan kun je een heel klein beetje (van een theelepeltje of zo) proeven; is je melk niet zuur, geen probleem. Yoghurt zal minder snel bederven dan melk, omdat die bestaat uit melk waar men expres bacterien aan heeft toegevoegd. Die bacterien hebben uit de melk al de voedingsstoffen gebruikt (namelijk melksuiker) die eventueel voor andere bacterien aantrekkelijk is [mede daarom is yoghurt zurig, de bacterien zetten de melksuiker om in melkzuur]. Als yoghurt bedorven is, staat er vaak zichtbare schimmel op en dan weet je het meteen.

Wees extra voorzichtig met producten als vla en yokidrink, die kunnen zo zoet zijn dat je minder makkelijk proeft dat ze niet goed meer zijn.