Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de Resultante of Nettokracht bij natuurkunde?

Hallo, ik heb morgen een Natuurkunde toets en ik moet weten wat de resultante oftewel de nettokracht is, en hoe je die uitrekent.
In het boek staat:
De kracht die hetzelfde gevolg heeft als alle krachten samen.
Maar dat snap ik niet.
Kan iemand mij helpen?
Groet Marit
(ik zit in 3 VWO)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een schitterende Java app die de vectoriële krachten op een leuke wijze laat zien, hierdoor krijg je meer inzicht hoe de nettokracht of de resultante werkt...
(let op, dit werkt alleen als je ook java op de computer hebt geïnstalleerd) http://www.walter-fendt.de/ph14nl/resultant_nl.htm

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De resultante nettokracht is simpelweg de som van alle krachten. Let op dat krachten vectoren zijn en dat je dus de vectorsom neemt. Eens je de nettokracht hebt gevonden mag je alle andere krachten weg laten en enkel de nettokracht laten inwerken op de puntmassa of lichaam of wat dan ook.
Op de bijgevoegde afbeelding heb ik een voorbeeldje getekend. Op de doos werkt de zwaartekracht Fz en de normaalkracht N. De som van die vectoren geeft Fnetto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding