Waarom staat op de verpakking van wegwerpbatterijen niet hoeveel energie er in zit?

Oplaadbare accu cellen zijn goed met elkaar te vergelijken dmv milliampère. Maar op de verpakkingen van batterijen staat niets vermeld. Heb ik iets over het hoofd gezien of is hier een reden voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dit soort dingen vind je dikwijls op de heel duidelijke (maar Engelstalige sites) www.diffen.com, hier specifiek de eerste uitleg op http://www.diffen.com/difference/Duracell_vs_Energizer omdat je met deze test meer dan de helft van de markt voor wegwerpbatterijen hebt.

Op Duracell wegwerpbatterijen zit dus een voorraad van 2000 milliAmpère voor één uur, op de wegwerps van Energizer zit 2200. Toch zijn de Duracells van Procter & Gamble (een prachtige firma met hele mooie idealen, ook al schrijven ze er veel negatiefs over, solliciteerde daar ooit en kreeg zelfs mijn trein terugbetaald) in alles beter behalve qua tijdsduur in elektronische klokken. Wat bijzonder was aan Duracell was echter het verloop van het ontladen: Ik kom uit een tijd dat batterijen in een portable (dat was 30 jaar geleden de naam voor een draagbare radio!) langzaam leegliepen en je het volume meer en meer moest openzetten tot je niets meer hoorde. Met Duracell kwam daar plots spectaculaire verandering in en toonden ze curven die wij als jongeren begrepen met een grafiek die lang hoog bleef en dan op het einde plots instortte (ik dacht meteen: zo wil ik ook zelf zijn in mijn leven: Duracell en zo lijk ik ook te zijn totnogtoe). Dat hoeft er niet op te staan, want de batterij is zo gekend dat er op de samenvattende doosjes "uren" staan voor het specifiek gebruik per toepassing en per type batterij (bijvoorbeeld 3 X MN1300 = vijf dagen continu gebruik bij normaal volume). Die MN1300 is zoals vele batterijen ook 1,5 volt maar ook daar moet je mee opletten: die strips die aantonen op een Duracellbatterije met 'zelftestdrukpunt' werken immers als volgt: 1,6 volt = volledig alkalivol, 1,25 volt = alkalileeg.

Nu naar oplaadbare batterijen. Wel GROOTSTE verschil is het voltage!!! Die is 1,2 volt en NIET 1,5 volt! Hiervoor verwijs ik naar een hele leuke toepassing, namelijk verwarmde handschoenen voor ons als motards op http://electronics.stackexchange.com/questions/55401/rechargeable-1-2v-aa-batteries-vs-alkaline-1-5v en daar wordt glashelder uitgelegd dat 3 oplaadbare je handschoenen MINDER warm maken dan 3 alkalines (maar ze gaan maar een paar uren mee voor dit soort toepassingen). Nog leuker wordt het dat men daar 4 oplaadbare AA's voorstelt ipv 3 X AA alkaline, enkel in het begin bij volle batterijen een beetje riskant.

Nu naar je antwoord:Het staat op de oplaadbare omdat je moet weten hoeveel energie je erin kunt stoppen. Op de gewone STOND dat nooit en dus nog niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 1,2 volt heeft meerdere redenen: een was eigenlijk omdat men initieel de oplaadapparaten wou maken met 1,5 volt en bij een volle batterij er geen probleem kon zijn dan (oplader gaf meer dan oplaadbare; bekijk het als communicerende vaten waar het water even hoog moet staan). Maar er is een grotere productiereden qua initiële grootte. Dat het wel kan, bewijst Black & Decker met 12 volt oplaadbare schroevendraaiers, maar voor dit soort krachtwerk is het beter als Bosch aan 14,4 volt, Hitachi aan 18 volt, versus goedkopere als Makita aan 10,8 volt of ook 9,6 volt en dure dewalt aan 36 volt. Let op: ook Bosch heeft een superkrachtpatser met liefst 4 Ampère+uur aan 36 volt, namelijk de GSR 36 VE-2-LI maar schrik niet, dat 'handboormachinetje' kost boven de 700 EUR eindgebruikersprijs! (je krigjt wel twee accu's hiervoor en echt professioneel loont zich dit wel).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Dat staat bij gewone batterijen niet op de verpakking omdat het voor alle batterijen (zink kool of alkaline) gelijk is... Voor oplaadbare batterijen wat feitelijk accu's zijn zoals in auto's gelden andere regels die kunnen veel meer stroom leveren dan gewone batterijen en die mag je dan ook nooit kortsluiten!. Het gaat te ver om het in detail uit te leggen, maar elektronen in normale batterijen zitten in roosters opgesloten gescheiden door electrolyt, tijdens het oxidatie proces waarbij de electronen uiteindelijk bij de kathode belanden is niet zo intens dat er een welhaast ongelimiteerde stroom kan ontstaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt dat het voor alle batterijen hetzelfde is. Betekend dat dat bijvoorbeeld een Panasonic batterij net zoveel electricteit bevalt als een Varta of Duracel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zink kool batterijen hebt van verschillende merken dan zijn die vrijwel gelijk...de één doet er iets meer elektrolyt in dan de andere fabrikant maar feitelijk is de capaciteit van zo'n batterij vrijwel gelijk... Bij accu's vermelden ze het juist wel omdat de consumenten willen weten of de accu lang genoeg meegaat per lading voor hetgeen ze het willen gebruiken... in RC auto's bijvoorbeeld....Zo'n accu in dezelfde formfactor kan enorm verschillen in capaciteit (lipo vs lithium)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De energie-inhoud in mAh en de maximale stroom in mA zijn twee verschillende grootheden! Een goede alkalinebatterijen heeft vaak meer mAh dan een oplaadbare batterij, maar bij kortsluiting levert de oplaadbare batterij een veel grotere stroom omdat zijn inwendige weerstand lager is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Betekend dat dat bijvoorbeeld een Panasonic batterij net zoveel electricteit bevalt als een Varta of Duracel? http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_6_2014/afleveringen/17-04-2014 Ja