Is de wetenschap al in staat om elk gewenst scheikundig element te fabriceren?

Ik bedoel, kan de wetenschap, met bijvorbeeld een waterstof atoom als basis, door toevoeging van protonen al elk gewenst element fabriceren? Bijvoorbeeld door het gewenst aantal protonen in het waterstof atoom te schieten. (Of zeg ik nou iets heel geks?)

Is dit überhaupt een doel van de wetenschap? Of weegt de energie die ervoor nodig is, of zou zijn, niet op tegen het gewin?

Ik vraag dit naar aanleiding van een antwoord van Antwoordman op:

http://www.goeievraag.nl/vraag/gaan-maan.17210

waarin hij stelt dat we onder andere naar de maan willen om Helium-3 te importeren. Zijn we niet al in staat om Helium-3 'syntetisch' te fabriceren?

Toegevoegd na 3 minuten:
synthetisch

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

dat kan in principe alleen met kernfusie,waar op dit moment vershillende onderzoeken naar gedaan worden, het proces is bekend maar de sturing is nog een probleem. Door de zeer hoge temperatuur die nodig is om van een atoom waterstof een atoom helium te maken is dit proces zeer kostbaar en deze temperatuur kan alleen in een zeer sterk magnetisch veld in bedwang worden gehouden,omdat alle bekende materialen die he als oben zou gebruiken zouden smelten als een ijsblokje in een hittegolf.dat magnetisch veld kreeeren en in stand houden is het probleem. op het moment dat dit probleem goed opgelost word zal kernfusie zichzelf in stand houden en zelfs meer energie leveren dan het kost,waardoor een veilige en praktisch onuitputtelijke energiebron met schone energie een belangrijke rol op de wereld zal vervullen.

Toegevoegd na 3 minuten:
hoe zwaarder het atoomgewicht hoe meer energie en moeite erin gestopt moet worden om naar een volgend element te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou, dan zal ik ook maar antwoord proberen te geven.
Ja, in principe kunnen we bijna alle elementen produceren.
Waar de alchemisten eeuwenlang naar op zoek waren, het maken van goud uit lood, wij kunnen het.
Alleen is het proces zo ongelofelijk duur, dat er geen enkele reden is om het zo te gaan maken.
Helium-3 komt niet op aarde voor. We hebben er zo een 150 kilo van geproduceerd, het is een vervalproduct van tritium en is gewonnen bij het onderhoud van kernkoppen.
Zijn ze toch nog ergens goed voor ;)
Het is ondoenlijk om op deze manier grote hoeveelheden te produceren voor energievoorziening. De maan is goedkoper en milieuvriendelijker.
De waarde van een kilo helion wordt op dit moment op 4 miljoen dollar geschat.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je dat dit proces nog wel eens efficienter zal worden?
Ik stel mij zo voor dat nu, afhankelijk van welk element wij willen produceren, telkens een compleet ander proces vereist is. Waar ik eigenlijk op doel is:
Zal het de wetenschap ooit lukken om op een eenduidige manier welk element dan ook te fabriceren? Dus even symplistisch gezegd:
Een "protonen machine", die, welk element je er ook instopt, door er wat protonen op af te schieten, zodoende een 'hoger' element kan fabriceren? Dus neem een waterstof atoom.
Stop hem in de machine.
Schiet er een proton in.
En je hebt Helium.
Schiet er nog een proton in.
En je hebt Lithium.
Etc... Of is dat scheikundig of natuurkundig simpelweg niet mogelijk?
Het simpele antwoord is: ja, dat kunnen we. Soms direct, soms met een omweg - maar we kunnen het.

De omweg is soms: schiet er een proton bij, de kern wordt instabiel en valt in twee brokken uiteen, neem één van die brokken en schiet daar weer het één en ander bij.

Het proces is echter uiterst complex, het levert maar een paar microgrammetjes op, en het is uiterst inefficiënt, zowel voor energiegebruik als voor materiaalgebruik.

Helium-3 produceren kost meer energie dan we terugkrijgen als we dat Helium-3 daarna gebruiken als brandstof in een kernfusiereactor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet per se een proton te zijn, met neutronen kan het ook. Sterker nog, alle elementen zwaarder dan ijzer zijn ooit ontstaan via 'neutron capture' in supernova's. Of het voor lichtere elementen ook zo werkt weet ik niet, protonen zijn natuurlijk wel makkelijker te versnellen...