Hoe scheidt je actieve kool (norit) en kleurstof?

De stoffen moeten na het scheiden nog aanwezig en niet in een mengsel zijn.
Ik heb gezocht naar kookpunten in te dampen, maar dat schiet niet op. Het kookpunt van actieve kool is 4830 graden celsius. Zelf dacht ik later aan:
1. het mengsel oplossen in water.
2. de norit uit het mengsel zeven. Het filtraat is een mengsel van water en kleurstof.
3. chromatograferen van het filtraat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adsorberen

Antwoorden (3)

Adsorberen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Norit is juist om te kleurstof ergens uit te adsorberen.
Kleurstof hecht heel goed aan norit. Dus je moet een stof vinden waar de kleurstof zich nog beter bij voelt. Niet alle kleurstoffen lossen op in water, dus misschien moet je alcohol, of een andere vloeistof vinden.
Eventueel de vloeistof verwarmen (wel voorzichtig als je alcohol gebruikt, maar dat zal je vast wel weten). Als je weet om welke kleurstof het gaat kun je misschien gerichter zoeken naar een oplosmiddel
anneliez
9 jaar geleden
Actieve kool werkt meestal goed absorberend omdat de deeltjes sterk apolair zijn.

Ik zou dus denken om de kleurstof op te lossen in een sterk polair oplosmiddel.

OF: een sterk polair middel te vinden dat de kleurstof uit de actieve kool kan verdrijven.