Hoe kan het, dat als de lucht sneller stroomt de luchtdruk afneemt?

Hoe kan het, dat als de lucht sneller stroomt de luchtdruk afneemt (Bernoulli)?

Terwijl de kinetische energie van de lucht en dus de stagnatie druk toeneemt op dat punt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat heeft alles te maken met de wet van behoud van energie.

Energie wordt uitgedrukt in Joule, Joule = N.m

Druk wordt uitgedrukt in Pascal, Pascal = N/m²

Dus: Pascal . m³ = Joule.

Je kan dus stellen dat bij een bepaald volume en in een gesloten systeem niet alleen de energie maar ook de totale druk gelijk moet blijven.

Als lucht een bepaalde snelheid heeft en we bekijken dat in het bovenstaande plaatje kan je deze snelheid enerzijds als energie beschouwen (Joule), maar ook als 'stuwdruk' (Pascal). Een hogere snelheid betekent dus meer 'stuwdruk' en dus moet de manometrische druk afnemen om de totale druk gelijk te laten blijven.

Een beetje te vergelijken met een voorwerp dat valt onder invloed van bijvoorbeeld de zwaartekracht. De potentiële energie daalt en de kinetische energie stijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus in dit geval is: Statische druk p0 = potentiele energie
Dynamische druk 1/2 rho v^2 = kinetische energie Klopt dat? En hoe zit het dan met de stagnatie druk = p0 + 1/2 rho v^2 ? Want p0 is de omgevings luchtdruk en die is op de aarde op zee niveau constant, dus dan neemt de stagnatie druk alleen maar toe met de snelheid? Zou je dit nog kunnen uitleggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een gesloten systeem is de stagnatiedruk constant, neemt de stuwdruk toe zal de statische druk afnemen om dit te bewerkstelligen. Het probleem met de luchtdruk op aarde is dat die niet echt constant is, zelfs niet op zeeniveau, kleine verschillen/schommelingen zullen er wel altijd zijn. En tevens is het al moeilijker om deze druk als gesloten systeem te aanzien. Het principe blijft echter wel hetzelfde. Het werkt hetzelfde in lucht als in een vloeistof maar in een vloeistof is het misschien makkelijker te begrijpen: stel je hebt in een bad onderaan een bepaalde druk, die druk zal hoger zijn dan in de afvoerleiding als je dat bad laat leeglopen omdat het water daar in beweging is. In de afvoerleiding is een deel namelijk stuwdruk 'geworden'.