Als je één enkele lichtflits geeft in een kamer gemaakt van spiegels, hoelang heb je dan licht?

Een kamer gemaakt van spiegels (muren, dak en vloer), en je geeft één enkele lichtflits met een stroboscoop. Hoelang blijft het dan licht in die kamer?
Enkel tijdens de flits? Voor altijd, omdat het licht blijft weerkaatsen? Fade het licht na een tijdje uit omdat 'de perfecte spiegel' niet bestaat? Hoelang duurt dat dan?
Zit als een tijdje met deze vraag, maar niemand kan me een antwoord geven...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
erotisi
4 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=v45HhFV3h7Y

Antwoorden (3)

Je hebt precies zo lang licht als de flits duurt. Heeft helemaal niets met de spiegels te maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het foton beweegt met 300.000 km per seconde. De spiegel is niet perfect reflecterend. Er is een kans dat het foton bij elk contact wordt geabsorbeerd. Door naar de mooie spiegels in mijn doolhof te kijken, kan ik misschien 60 reflecties, secundaire reflecties tellen ... Hoe dieper ik erin kijk, hoe dimmer ze zijn.

De kritische flikkerfrequentie van de mens is ongeveer 60 frames per seconde. Wanneer je het licht uitdoet, duurt het even voordat je hersenen dat waarnemen. Zenuwen geleiden signalen met minder dan een paar honderd kilometer per uur.

Met de snelheid van het licht stuitert het foton meer dan 60 keer in minder dan 1 / 60ste seconde van de spiegels in een kamer op menselijke schaal.

Daarom wordt het licht, terwijl het nog steeds rondstuitert nadat de lichtbron is uitgeschakeld, sneller geabsorbeerd dan het oog kan zien. De kamer wordt 'direct' donker.
erotisi
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi
Omdat de vraagsteller in mijn ogen juist zinspeelde een onzinnige theoretische speuleer-kant heb ik het zo simpel mogelijk gehouden. Het is volslagen zinloos om hier in te gaan op lichtsnelheden e.d.
gvrox
4 jaar geleden
De stroboscoop en de vraagsteller zullen het licht ook snel absorberen.
nounka
3 jaar geleden
leuk om te weten.
Theoretisch oneindig licht... zou wel fijn zijn echter.
Laten we de zaken iets versimpelen: de kamer is een spiegelbol met diameter 4 meter gemaakt van de beste bestaande spiegels die 99.9999% van het licht reflecteren. Licht kan dan ongeveer 4500000 keer reflecteren totdat er nog maar 1% van over is. De afgelegde weg van het licht is dan 4 x 4.5 miljoen meter.Daar doet licht ongeveer 0.06 seconden over. Dus in die behoorlijk korte tijd gaat het licht van de originele intensiteit naar nog maar 1%, en dan ben jij zelf nog niet eens in de bol aanwezig om het waar te nemen, noch de lichtbron. Dus zelfs in het meest gunstige 'mogelijke' geval zal het om enkele hondersten van een seconde gaan.