Ik wil energie besparen. Verbruiken mijn verlengsnoeren, uitstaande apparatuur in 't contact, schakelaars zonder aansluiting ook stroom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

Stroom zelf wordt niet verbruikt. Stroom bestaat uit beweging van geladen deeltjes. Je hebt dus deeltjes en je hebt dus lading. (Dat zijn dus 2 verschillende dingen.)
Als die deeltjes stromen hebben we het dus over electrische stroom met als eenheid de Ampere (A), genoemd naar Andre Marie Ampere. Als je kijkt naar de electrische lading --> electrische energie die die deeltjes bij zich hebben, praat je over spanning met als eenheid de Volt (genoemd naar Allesandro Volta).

Stroom gaat pas stromen als er sprake is van een aantal voorwaarden:

1. De deeltjes moeten langs/door een spanningsbon kunnen om electrische energie te krijgen (voorbeelden van spaningsbronnen zijn een batterij, accu maar ook je stopcontact).
2. De deeltjes moeten kunnen rondstromen van de spanningsbron naar minimaal 1 apparaat (waar ze hun energie aan kwijt kunnen) en dan weer terug naar de spanningsbron om daar weer nieuwe energie te halen.

Aan de 2e voorwaarde wordt voldaan als er sprake is van een gesloten stroomkring. Je verlengsnoeren zijn dan onderdeel van die stroomkring.

Als je apparaat uit staat betekent dat dat de stroomkring daar is onderbroken. De electrisch geladen deeltjes kunnen dan niet rondstromen en hun energie afgeven aan het apparaat. Je verbruikt dan dus geen electrische energie ( = spanning).

Elk apparaat heeft een bepaalde weerstand. De weerstand van een apparaat zegt iets over de moeite die de geladen deeltjes moeten doen om door dat apparaat te komen. Hoe meer moeite ze moeten doen, hoe groter de weerstand. De weerstand wordt gemeten in Ohm, genoemd naar de ondergewaardeerde George Simon Ohm.

Het is belangrijk dat er minimaal 1 apparaat ( = weerstand) in een stroomkring zit, want anders kunnen de deeltjes hun energie niet kwijt en komen ze met vrijwel dezelfde energie als die ze bij de spanningsbron kregen weer terug bij die spanningsbron. Dat resulteert in kortsluiting.

Als laatste: ook je verlengsnoer is een soort apparaat en heeft een electrische weerstand. Die weerstand hangt af van de lengte van de draad, de oppervlakte van de dwarsdoorsnede van de draad en de stof waarvan het materiaal van het geleidende deel van de draad is gemaakt.

Die weerstand is echter te verwaarlozen ten opzichte van het apparaat dat je thuis aansluit, maar over grotere afstanden speelt weerstand van electriciteitsdraden wel degelijk een rol. Vandaar dat electriciteit over grote afstanden onder hoge spanning wordt vervoerd (zgn hoogspanningskabels die je door de weilanden van stad naar stad ziet gaan).
De warmte-ontwikkeling ( en dus het energieverlies)
in een draad blijkt namelijk af te hangen van de stroom in het kwadraat. Om electriciteit te vervoeren moet je dus de stroom zo laag mogelijk houden, en dat kan alleen door de spanning heel hoog te maken.

Maar goed, jouw verlengsnoeren verbruiken geen stroom (want stroom wordt uberhaupt niet verbruikt) en ze verbruiken ook geen energie als het apparaat uit staat omdat er dan geen sprake is van een gesloten stroomkring en dus kunnen de deeltjes niet rondstromen en hun energie ook nergens aan afgeven.
Stel dat een apparaat op standby staat, dan verbruikt je apparaat een klein beetje energie. Het energieverlies in de draden is echter al te verwaarlozen tov het apparaat als het apparaat 'aan' staat, laat staan als het apparaat in 'standby' staat.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

zolang er een lampje op het apparaat brandt, gebruikt het nog stroom en kun je beter de stekker eruit trekken. dat is wat ik meestal aanhoud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker. Apparaten die uitstaan verbruiken nog steeds wat stroom, hetzelfde geldt voor die verlengsnoeren waarbij je zo'n schakelaar hebt. Wat veel mensen ook vergeten zijn de opladers die in het stopcontact blijven zitten, zoals voor je mobieltje, batterijoplader en een kruimeldief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verbruik van stroom vindt theoretisch altijd plaats, echter voornamelijk en het sterkst bij een gesloten stroomkring. Wanneer je een verlengsnoer in een stopcontact steekt, verleg je slechts de aansluitpunten. Uitstaande apparatuur kan stroom blijven nemen indien 'uit' gelijk staat aan 'standby' of wanneer de contactpunten die worden onderbroken dusdanig dicht bij elkaar blijven dat er lekstroom over blijft gaan.

Wanneer een apparaat niet is aangesloten op stroom verbruikt het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de capacitaire werking van het leidingwerk in huis en dus ook van verlengsnoeren verbruiken deze inderdaad stroom. Dit is echter zo weinig dat het helemaal niet meetbaar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel apparaten staan niet uit, maar stand-by. Bijvoorbeeld je magnetron, je DVD-recorder, je radio, je vaatwasser, je printer, je computermonitor, je wasautomaat. Die verbruiken dus stroom, en over een jaar genomen kan dat best oplopen. Soms (maar niet altijd) zit er nog een echte uit-knop op zo'n apparaat, die kun je gebruiken om stroom te besparen als je het apparaat niet gebruikt. Bij de vaatwasser wel even opletten: sommige goedkope vaatwassers gaan water lekken als het apparaat helemaal uitstaat en de watervoorziening nog open, kraan dichtdraaien dus. Trouwens ook doen als het apparaat stand-by staat, dat scheelt namelijk waterverbruik.

Heeft het apparaat geen echte uit-knop, trek dan de stekker uit het stopcontact. Hoe weet je of een apparaat niet echt uit staat door de uit-knop, of dat je de stekker eruit moet trekken: als het een lichtje brandt, een klok loopt, of het apparaat zachtjes zoemt als je je oor erbij houdt, staat het in ieder geval aan/stand-by.

Bij sommige apparaten is het wenselijk dat ze stand-by blijven staan, bijvoorbeeld een DVD-recorder die anders niet aan kan springen als het tijd is voor een opname. En als je op mij lijkt, is de klok van de recorder waarschijnlijk de enige klok in de kamer, die wil je dus blijven zien. Heb er wel erg in dat als je meerdere dagen van huis gaat, en in die tijd geen programma wilt opnemen, je die stekker er ook uit trekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
apparaten met stand-by gewoon uitschakelen en opladers de stekker eruit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb onderstaande oplossing:
Schaken een apparaat op de gebruikelijke wijze uit. Verwijder dan de stekker van het apparaat uit de wandcontactdoos. Meet tussen de pootjes van de steker de elektrische weerstand van het apparaat (met een multimeter). Is die oneindig, dan loopt er dus geen stroom als de steker in het stopcontact wordt gestoken. Als er wel een geleiding wordt gemeten, zal er ongetwijfeld stroomverbruik zijn (lekstroom), ook als het apparaat uit staat.