Waarom vergaat een dood lichaam sneller wanneer er ongebluste kalk overheen gegaan is?

In ons dorp is vorig jaar een jonge vrouw vermoord en begraven bij de dader in de tuin. De rechtzaak is nu gaande en zo nu en dan horen we er wat over. De dader had haar lichaam overdekt met kalk. Ik hoorde dat een lichaam sneller vergaat door kalk. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Ongebluste kalk is Calciumoxide, CaO. Ongebluste kalk wordt gemaakt van kalksteen uit Belgie en Frankrijk. De kalksteen wordt verbrand in ovens. De sintels en de nu ontstane witte kalk (CaO) worden gescheiden en het kalk wordt tot poeder gemalen. Met water reageert dit poeder heel heftig en wordt er bij temperaturen tot 85 graden Calciumhydroxide, Ca(OH)2 gevormd. De afgekoelde gebluste kalk is nog lange tijd in staat om op stoffen in te werken. Een dierenhuid of -lijk in ongebluste en daarna met water begoten kalk is na een maand onherkenbaar verteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super antwoord! Het is me nu helemaal duidelijk. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongebluste kalk is een wit kalkpoeder dat wordt gemaakt door kalksteen te verbranden. Als je het ‘blust’ met water ontstaat een reactie waarbij energie vrijkomt, waardoor temperaturen tot wel 85 graden Celsius worden bereikt. De suggestie is dat (on)gebluste kalk een lijk letterlijk laat oplossen: na ongeveer een maand zou het onherkenbaar zijn verteerd. Maar dat is een mythe. In 2012 nam een groep Belgische onderzoekers de proef op de som met een stel varkenskadavers. Ze begroeven zes varkens: twee met ongebluste kalk eroverheen, twee met gebluste kalk en twee zonder kalk. Na zes maanden groeven ze de kadavers weer op om ze te onderzoeken. Hun conclusie? “Hoewel veel literatuur het tegenovergestelde beweert, laat deze studie zien dat de vertering van de kadavers tijdens de eerste zes maanden wordt vertraagd door zowel gebluste als ongebluste kalk.” Wil je dus zorgen dat een lijk snel verteert, zorg er dan voor dat er juist géén (on)gebluste kalk in de buurt is…

Andere antwoorden (1)

dat vindt je op onderstaande link