Taurine is een bioactieve stof die voorkomt in vlees, vis en energiedranken. Het is een stof die van nature in het lichaam voorkomt, maar het lichaam kan deze stof ook zelf maken.

Taurine vervult een functie in de hartspier en de zenuwcellen en beschermt in het oog de fotoreceptoren. Taurine zou een gunstig effect hebben op de hartwerking.

In frisdranken (energiedranken) zit dit verwerkt om het effect van cafeïne te versterken, beiden zijn het stimulerende middelen, dit is echter een gevaarlijke combinatie, omdat het een tegengestelde werking veroorzaakt, er is hierdoor al hartfalen geconstateerd en er is voor sommige fabrikanten die te hoge dosissen gebruiken een verbod op het gebruik van cafeïne en taurine in deze drankjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de reclame worden aan energiedrankjes allerlei heroïsche
eigenschappen toegedicht. Het is hip, zorgt voor onvermoeibaarheid en maakt je
scherp van geest. Het bevordert je welbevinden, reactie- en concentratievermogen. En dat is wat jongeren willen. Wanneer je moe bent toch nog kunnen doorgaan met fuiven en plezier maken, of toch nog uren kunnen studeren om schade in te halen. Waar al deze eigenschappen vandaan komen vraagt men zich niet af.

De werking van taurine heeft men nog niet volledig kunnen uitklaren. Taurine (triviale naam van 2-aminoethaansulfonzuur) zou als een neurotransmitter kunnen werken. In ons lichaam wordt deze stof gesynthetiseerd in de lever uitgaande van methione en cysteïne. Wanneer men oraal taurine inneemt, resulteert dit over het algemeen echter niet in een stijging van de concentratie in het lichaam. Het is dus geen uitgemaakte zaak of er wel enige werking uitgaat van aan energiedranken toegevoegde taurine.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het werkt wel,ik kan dan hele nachten wakker blijven als ik wil.
Maar ik slaap er ook heel slecht door dus dat is weer minder.
Amadea
9 jaar geleden
Dat komt dan niet door de taurine, Laurena, maar hoogstwaarschijnlijk door de caffeïne!
Taurine is het meestvoorkomende aminozuur in de witte bloedcellen. Waarschijnlijk beschermt het immuuncellen tegen de door hen zelf geproduceerde wapens in de strijd tegen virussen, bacteriën en andere indringers. De exacte rol van taurine in het immuun-systeem is echter grotendeels nog onbekend en is momenteel onderwerp van studie.
fremar