Waar is de noordpool?

In de natuurkundeboeken die ik ken, wordt de punt van de kompasnaald die naar het noorden wijst de noordpool genoemd. Maar aangezien alleen tegengestelde polen elkaar aantrekken, moet de noordpool van onze aarde dan magnetisch gezien een zuidpool zijn. Je kunt je dan afvragen waarom we dat uiteinde van de aardas noordpool noemen?
Wat is nu precies de conventie voor het benoemen van de polen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn drie noordpolen te omschrijven.

Geografische noordpool
Dit is wat doorgaans met "noordpool" bedoeld wordt. Het gaat om het noordelijke punt dat snijdt met de omwentelingsas, de verticale as waar de planeet als het ware omheen draait.

Geomagnetische noordpool
De geomagnetische noordpool bevindt zich bij de magnetische zuidpool. De magnetische veldlijnen treden hier naar binnen.

Magnetische noordpool
De magnetische noordpool bevindt zich bij de geomagnetische zuidpool. Daar treden de magnetische veldlijnen dus naar buiten.

Als er gesproken wordt over de "natuurkundige" noordpool, de pool waar de magnetische veldlijnen naar buiten treden, dan hebben we het dus eigenlijk over de geomagnetische zuidpool. Geomagnetisch en geografisch zijn noord en zuid aan elkaar gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel verwarrend, maar duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het verschil tussen geomagnetische en magnetische noordpool ? Volgens mij zijn dit immers twee synoniemen voor elkaar als we over het magnetisch veld van de Aarde spreken. Of ben ik verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom het geomagnetische noorden ruwweg naar het geografische noorden wijst (eigenlijk zo'n 11 graden daar vandaan), en dus naar de magnetische zuidpool, is mij eveneens een raadsel. Mijn ezelsbruggetje zit hem in het deel "geo". Geen goede bron, maar Wikipedia ondersteunt mijn uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geomagnetische_pool
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb volgend antwoord gevonden op mijn eigen vraag hierboven, op de Engelse pagina's van wikipedia :
- de magnetische polen zijn de werkelijke polen waar een magneet dus naartoe wijst. Blijkbaar loopt de lijn tussen magnetische noord- en zuidpool niet doorheen het middelpunt van de aarde !
- de geomagnetische polen zijn fictieve polen van een fictieve staafmagneet met midden in het middelpunt van de aarde, en die het aards magneetveld het best mogelijk benadert...
http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_pole

Andere antwoorden (1)

De noordpool van een magneet wordt zo genoemd omdat die kant van de magneet naar de noordpool van de aarde wijst.

Dat is de _geografische_ noordpool, ofwel: de noordpool in de zin van noorden, oosten, zuiden en westen. Het was logisch om de kant van de kompasnaald (en dus van een magneet) die richting de noordpool wijst, ook 'noordpool' te noemen.

Maar zoals je al zegt trekken tegengestelde polen elkaar aan.

Dat betekent dus dat de _magnetische_ zuidpool van het aardmagnetische veld zich bij de _geografische_ noordpool van de aarde bevindt.

Het klinkt inderdaad verwarrend. Zodra je echter de geschiedenis kent, *en* wanneer je het verschil kent tussen de magnetische en de geografische noordpool, begrijp je hoe het zit.

Cryofiel